vrijdag 1 juli 2016

Oogst

Er zijn veel redenen waarom mensen een moestuin hebben
Om na een dag werken op kantoor even lekker met je handen in de grond, buiten, fysiek werk te doen.
Omdat tuinen en planten zo mooi zijn, de vruchten, het blad en natuurlijk de bloemen. Maar ook de combinatie van planten met verschillende hoogtes, kleuren en structuren.
Vanwege een fascinatie voor natuur; dat er uit zo'n klein zaadje zó'n grote plant komt! En dat je één klein
aardappeltje in de grond stopt er 10 grote weer uithaalt een paar maanden later.
Maar voor de meeste mensen zal toch vooral ook de oogst meespelen: Verse, onbespoten, smaakvolle groenten die je zó gratis en voor niks uit je eigen tuintje haalt.

En de tijd van oogsten is nu volop aangebroken. Daarom hier een overzicht van wat ik afgelopen week gegeten heb :-).

Aardappelen. Maandag de eerste plant gerooid en een flinke opbrengst van ruim 1200 gram! Voor een vroege aardappel (eersteling). Het was wel een van de grootste planten, de reden dat ik juist deze geoogst heb was datie over het pad heen groeide, maar toch heb ik ook goede hoop op veel aardappels van de overige planten. Ondertussen kunnen de planten, die nog volop groen zijn, nog lekker in de grond blijven staan. De aardappels blijven zo goed, kunnen nog wat groter worden en ik oogst alleen wat ik op kan eten:-)
De eerste aardappeloogst. Allemaal van één plant!

Boontjes. Helaas ben ik vergeten om een goede foto van de boontjes te maken:-(. Maar ze smaakten er niet minder om :-). En er gaat nog genoeg genoeg gelegenheid komen voor boontje-foto's vermoed ik (en hoop ik). Mijn stokbonen zijn inmiddels 20 centimeter hoger dan de bamboe-stokken. De boontjes die we van de week gegeten hebben waren stambonen, de laagblijvende variant die dus ook altijd wat eerder is. 

Rode bietjes. Helaas niet genoeg om volledig uit eigen tuin te eten, dus half om half met die van de winkel. Wel leuk om dan het verschil goed te proeven, die van eigen tuin zijn wat intenser van smaak (waren ook nog wat kleiner) en van kleur. Ook hadden die wat meer een grond-smaak. 
Rode pan, rode keuken en een dag later een rood toilet :-).
Zo rood zijn alleen rode bietjes uit eigen tuin!

Courgette. Ga ik vanavond eten, nog vrij klein, dus hopelijk extra lekker :-). Op de achtergrond is al te zien dat er meer in aantocht zijn. Een vriend van mij voorspelde vorige week dat 3 courgette planten véél te veel is, en dat ik er op moet rekenen om vaak courgette te gaan eten dit jaar. Dus als iemand nog goede recepten weet?
De eerste courgette. Nummer 2, 3, 4 en 5 zitten ook al aan de plant:-) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!