dinsdag 19 juli 2016

zon, warmte, zomer!

Wat een weer! Eindelijk zon, eindelijk warmte, eindelijk zomer! En omdat we nu eenmaal Nederlanders zijn kunnen we nu lekker met z'n allen mopperen dat het véél te warm is... :-D. Op de tuin in elk geval wel, ik was er vanochtend om een uur of 11 en toen ging het nog net. Op het balkon is tot aan het begin van de middag schaduw, dus daar toen maar verder getuinierd. En daarna op de fiets naar de dichtstbijzijnde zwemplek. Heerlijk.

Tuintje in de zon!
En wat ik dan op de tuin en het balkon gedaan heb? Zaaien. Jawel, half juli, volop zomer, en ik zaai nog nieuwe plantjes. Bietjes, boerenkool, andijvie. Gister al boontjes, spinazie en worteltjes. Misschien is het wel te laat, en vriezen de half-volgroeide plantjes aan het begin van de winter dood. Of misschien wordt het wel een mooie zomer, een warme nazomer en een Nederlandse kwakkelwinter en kan ik eind september nog boontjes oogsten of in november nog bietjes. Niet geschoten...
Want de ruimte was vrij, doordat de aardappels eruit zijn en doordat mijn kolen niks geworden zijn, en om die nu de hele rest van de zomer maar braak te laten liggen... Dan beter nog wat proberen. Waar ik de boerenkolen uit ga planten weet ik trouwens nog niet. Ik ben gister een experiment gestart met wat koolraap zaailingen die ik nog had liggen. Ik heb de bodem uit een aantal potjes geknipt, die ingegraven en daarin de koolraapjes geplant. Als dat goed gaat en ze krijgen geen knolvoet, doe ik de boerenkolen op dezelfde manier. Ik hoop het. 

Ik heb trouwens nog een hele leuke en verrassende plant in mijn tuin aangetroffen. Komkommerkruid.
Begonnen als onkruidje dat mij vaag bekend voorkwam en dat ik daarom heb laten staan tot ik bedacht had wat het was. Het stond een beetje weggestopt onder het klimrek waar de kapucijners tegen aangroeien, dus ik was het al snel weer vergeten. Totdat die ging bloemen. Prachtige stervormige, blauwe bloempjes. Gonzend van de bijen en hommels. Wat een leuke verrassing! Komkommerkruid of bernagie. Misschien nog wel leuker was de blik op het gezicht van een vriendin die ik een bloempje liet proeven: "Hij smaakt écht naar komkommer!"
Leuk en lekker in een salade!

Komkommerkruid of bernagie

PS: Mooie foto's hè? Mijn telefoon was stuk, dus nu heb ik een nieuwe... Met betere camera:-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!