zaterdag 25 juni 2016

Laten jullie wat voor me over?

Ik loop net naar de tuin en het begint: 'drup, drup, drup...' Zo'n gestage regenbui, niet hard, maar wel úren achtereen. 
kapucijners aangevreten
Ratten, muizen, vogels?
Ze hebben in elk geval lekker van mijn
 kapucijners gegeten..
Nou ja, ik ben er nu, en mijn jas is waterdicht. Wieden kan wachten tot het mooier weer is, maar ik heb ook nog een aantal plantjes die uitgeplant moet worden, en dat kan beter eerder dan later. De sla en de worteltjes kiemden slecht en waren steeds al opgevreten voordat het als sla en wortel herkenbaar was, dus die heb ik thuis voor gezaaid. Worteltjes kunnen niet zo goed tegen overplanten, de penwortel beschadigd snel, en daar krijg je maffe worteltjes van, maar beter maffe wortels dan geen wortels. Ik zie wel wat het wordt. Vooral rondom de sla veel slakkenkorrels gestrooid, misschien helpt het. Voor de zekerheid had ik dit keer extra veel sla gezaaid, als 3/4 opgegeten wordt heb ik nog steeds genoeg sla. 

De regen verbeterd mijn humeur niet, en de aanblik van mijn kapucijners ook niet. Al geruime tijd zat ik te dubben, moet ik al oogsten? Of nog wachten? Een website zei me vroeg te oogsten, een vriend zei me nog wat te wachten. Nu hebben de vogels of de knaagdieren voor mij beslist: Ze zijn eetbaar. 
Verse kapucijners
Verse kapucijners!
Gelukkig hebben ze nog genoeg voor me over gelaten, dus vanavond eet ik voor het eerste verse kapucijners. En dat is dan niet voor het eerst dit jaar, maar voor het eerst in mijn leven, en daar wordt ik dan weer blij van :-). Ik heb ze net gedopt en ben zeer benieuwd hoe ze smaken. Dat is leuk aan een moestuin, je kunt dingen eten die in de winkel niet of bijna niet te koop zijn!

Eerder deze week heb ik de prei uitgeplant. Eerst nog even gegoogeld, hoe moest dat ook alweer? Ik weet dat ze in een gat gestopt moet worden, maar moet ik dat dan nog aandrukken of zo? Blijkt niet te hoeven. Een ruim groot genoeg gat, preitje erin, beetje water erbij, klaar. Het gat slipt vanzelf dicht, het water geven helpt daarbij al een beetje. Met een bamboe stok prik ik gaten van zo'n 15 centimeter diep (Ruurd heeft die bamboestok ooit uitgerust met een stuk tape elke 10 cm, dat komt nu goed van pas).  Mijn preitjes zijn nog wat ondermaats. Volgens verschillende bronnen horen ze zo dik te zijn als een potlood, die van mij zijn eerder als een potloodvulling... Maar ze lijken goed aan te slaan, dus wie weet worden het nog flinke preien. Het is een winterras (blue d'hiver), dus ze hebben nog even de tijd. Ik zag op de volkstuin afgelopen maart zelfs nog winterpreien. Mijn onbewoonde buurtuin heeft overigens ook nog preien staan, mooi bloeiend met grote paarse bollen. Als ze te klein of niet lekker zijn om te eten, kan ik ze altijd nog laten staan voor hun bloemen :-)
prei uitplanten
Bijschrift toevoegen

Ps: Ik kom er net achter dat verse kapucijners rauw ook best lekker zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!