zondag 5 juni 2016

Zon, slakken en lieveheersbeestjes

Zon ! :-D
Wat een heerlijk weer! Overdag helaas té warm om te tuinieren, dus vanochtend al even geweest en gisteravond was het ook heerlijk. Hier en daar is iemand dapper bezig met spitten ( een pas verhuurde tuin vol onkruid) en zelfs met tegels leggen, ik vind wieden en water geven met dit weer warm genoeg. En degenen die naast groentetuin ook een stukje terras hebben houden zich bezig met belangrijke zaken als wijntjes drinken en zonnen :-D. En dan te bedenken dat ze in het zuiden van het land voor de derde achtereen een weer alarm hebben wegens water overlast...

Zonnige tuin
De zon blakert de tuin..
Mulch
Met dit weer is het wel heel duidelijk dat mijn mulching met compost nut heeft. Waar sommige tuinen één harde plakkaat klei zijn, is mijn toplaag van compost heerlijk los en rul. Onkruid kan ik er zonder probleem zó uit trekken. En misschien nog wel belangrijker, onder de compost is de klei nog steeds licht vochtig.
Desondanks heb ik toch maar even flink gegieterd gister avond. Vooral op mijn balkon waren een aantal plantjes wat zielig. Het is dan zo verleidelijk om direct maar water te gaan geven, maar juist met zonnig weer is het beter om 's avond of  's ochtends water te geven. Een druppel water op een blaadje werkt namelijk als een vergroot glas, waardoor je plantje ernstig kan verschroeien. 

Slakken
slakkenkorrels
Toch maar over op slakkenkorrels...
Ik heb het opgegeven. De slakken bestrijding niet natuurlijk, maar het bestrijden zonder slakken korrels. Bier vallen werken goed, maar ik ben een fortuin aan bier kwijt. Ik heb nog allerlei andere (soms fascinerende ) remedies gehoord en sommige uitgeprobeerd. Zoals een paar kattenbrokjes op een schoteltje leggen, schijnen slakken dol op te zijn, en dan na donker alle slakken er af plukken. Ik heb het niet geprobeerd aangezien ik geen kat heb, en geen zin had om speciaal voor de slakken kattenvoer te kopen (misschien eens een handje vol meenemen bij m'n ouders). Of deze: Slakken ontploffen van maismeel. Dat klinkt geweldig, enigszins wreed misschien. Maar ook wel heel fantasierijk. Ik heb het geprobeerd natuurlijk, maar ben tot nu toe nog geen resten van geëxplodeerde slakken tegen gekomen (als je hier video beelden van hebt, wil ik die graag zien (-; ).
Dus slakkenkorrels. Ecologisch natuurlijk, de egels en spreeuwen in mijn tuin moeten het wel overleven (die eten weer slakken!). In de winkel op de volkstuin voor 4,50 een bakje vol blauwe korreltjes. Gaat veel langer mee dan de 9 blikken bier die ik voor die prijs kan halen. 
Ik ben er nog een beetje mee aan het experimenteren. Officieel hoor je het rond de plantjes te strooien, dan trekt het in de grond en maakt daar (ook als je het niet meer ziet) de slakken dood. Mijn vader deed het vroeger in een jampotje en legde die dan tussen de hosta's. De slakken komen op de geur af, eten de korrels en gaan, later, verder op, dood. Je hebt dan het slakkengif niet in de grond zitten, maar als de slakken niet vrijwillig je potje in kruipen werkt het niet. 
Dat de slakken niet ter plekke dood neer vallen is zowel een voor als een nadeel van slakken korrels. Bij de katten brokjes methode, handmatig vangen of bier vallen kun je goed je 'score' bij houden. "20 slakken gevangen vandaag!" Het nadeel daarvan is natuurlijk dat je een bult gore slakken lijkjes hebt...
Lieveheersbeestje pop.
Ik denk het 7-stippelig lieveheerstbeest
Coccinella septempunctata
Ik hoorde vandaag een aantal tuin buren zeggen dat de korrels niet werken, nooit een dooie slak erbij gezien; daarom dus. Dat ze toch werken weet vrijwel zeker: De slakken vraat is al flink achteruit gegaan.

Mocht je ook overwegen om slakken korrels te kopen, escar-go van ecostyle is ecologisch en veilig voor huisdieren, kleine kinderen, vogels en egels.

Lieveheersbeestjes
Ten slotte: De lieveheersbeest larve die vorige week op mijn aardbei plant zat heeft een pop gemaakt. Zie hiernaast. Verderop zaten nog meer larven en poppen, dus luizen: Maak je borst maar nat. Mocht je zo'n ding in je tuin tegen komen: Lekker laten zitten. 

Geniet van het weer en de tuin!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!