donderdag 9 juni 2016

Mooi!

Blauw
Mooi istie hè? Het muntgoudhaantje. En dan doet deze foto hem nog niet eens echt eer aan. Ik heb er maar één gezien, zo'n bijna volmaakt rondje kevertje, blauwer dan blauw, en glimmend. Maar die ene was blijkbaar genoeg. In mijn citroenmelisse. De citroenmelisse die al in mijn tuin stond, waar ik voorzichtig omheen gewied heb, en die ik na het aanbrengen van de compost zorgvuldig weer uitgegraven heb. De citroenmelisse die het zó ontzettend goed doet en nu een 60 cm hoge en brede plant is. En die nu dus vol zit met kleine vieze zwarte beestjes: De larven van de muntgoudhaan.
Gelukkig is de plant groot zat en kan hij een beetje vraat aan. Vanavond maar zo veel mogelijk gevangen en geplet. Ze zijn al fijn als je ze oppakt, dus wel weghalen en niet pletten is geen optie. Vingers vol geplette larf Blegh.. Ze ruiken wel lekker: Naar Citroen :-D
Daarna maar flink wat melisse geoogst, thee met gaatjes smaakt prima :-) Ik heb zelfs meer geoogst dan vorig jaar het hele jaar van mijn kwijnende melissetje in een pot. Die de winter overigens niet heeft overleeft. Zie daar het verschil tussen een pot en de volle grond..

Strawberry
Goed in combinatie met melisse thee (en een héleboel andere dingen): Aardbeien. Ze zijn bíjna oogstbaar! Die van mijn buurman zijn niet iets vroeger en daar mocht ik er al een van proeven, mmm...
En toen moest ik er aan denken dat aardbei  best wel een gek woord is. Aard-bie Een bei (bes) die in de aarde groeit. Behalve datie niet ín de aarde groeit (zoals een aard-appel, een aard-peer en een aard-noot), maar eróp. Een bes is het officieel trouwens ook niet (het is een schijnvrucht...)
De aardbeitjes liggen mooi droog op een bedje van hooi..
Strawberry (Engels voor aardbei) daarentegen vind ik een mooie naam. Het geeft namelijk precies weer hoe aardbeien vaak groeien: Op een bedje van stro (straw). Als de aardbeien zo op de blote grond liggen rotten ze weg, en daarom leggen we er een beetje stro onder; blijven ze mooi droog en bovendien kruipen slakken niet zo makkelijk door stro (hoop ik althans).
Helaas had ik geen stro, en ik zag mezelf nog niet echt fietsen met een pakje stro achterop, dus zijn het bij mij hayberries geworden :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!