maandag 2 mei 2016

Groei! Groei!

Wij (mijn plantjes en ik) zijn de kou goed doorgekomen, zie hier de zaailingen die ik net voor de kou in de bak op mijn balkon gezet heb. Allemaal netjes beschermd onder een doorgeknipte frisdrank of spa fles (Niet de thijm natuurlijk, die stond er al, en heeft de kou ook zonder fles-kas goed doorstaan). Gelukkig wordt het weer nu steeds beter, dus kunnen we weer verder met tuinieren, in plaats van onder een dekentje bij de kachel zitten. En dat moet ook, want mij binnen gezaaide plantjes is het niet aan te zien dat het koud was.


zaailingen beschermen tegen vorst
Fles-kasjes.
Plantjes zaaien vergt meestal enig geduld. Neem de fazantenbes waar ik al eerder over schreef. In februari gezaaid, eerst 4 weken in de koelkast gestaan, toen ook nog ongeveer zo lang in de vensterbank. Na veel te lang kwamen er eindelijk kiemplantjes, en die zijn nu heeeeel langzaam aan het groeien. Het moet een plant van een paar meter hoog worden, ik denk dat ie dat ergens in de herfst van 2018 wel bereikt heeft.
Daarom zaai je met kinderen meestal tuinkers. Kiemt binnen dag, binnen 3 dagen oogstbaar, ideaal. En, zo heb ik geleerd ook bonen zijn geschikt voor ongeduldige mensen. Vorige week zondag gezaaid en al na een dag of 2 - 3 was er, ondanks de koud, tekenen van kieming bereikt. Vrijdag waren bij de eerste plantjes al 2 kiemblaadjes zichtbaar. Dit weekend was ik weg, en toen werd het ook nog mooi weer..

Dus zondag: Bam, 15 centimeter groot!

stok boon zaailingen
Langzaam groeien? Nee hoor, in één spurt dik 15 centimeter.

Ik had wel eerder stambonen gekweekt, en die groeien al hard, maar deze stokboontjes slaan alles. Gelukkig wordt het komende week mooi, warm weer (volgens het weerbericht dan hè..), want ik ben bang dat het een groot oerwoud wordt als deze plantjes tot 15 mei in mijn vensterbank moeten staan..

En er was nog een plantje dat mij verraste. Ik had nieuw-zeelandse spinazie gekregen. Mijn vader had het zaad gekocht en was er thuis pas achter gekomen dat het joekels van planten worden. En aangezien ik een grote tuin heb :-).
Omdat ze zo groot kunnen worden had ik maar een paar zaadjes, of zeg maar gerust zaden (ca. 1cm groot), gezaaid.  Ik had een stevige zaailing verwacht zoals bij bonen of pompoen, hoe groter het zaad, hoe groter de zaailing. Maar nee, uit één zaadje komen in dit geval wel 4 plantjes! En omdat ze elk zaadje met z'n 2, 3, 4- en moeten delen zijn ze best klein. Heb ik toch nog 8 planten straks in plaats van 3 (klinkt bekent, heb inmiddels een aantal tomaatjes weggegeven). Even kijken of ik ze allemaal laat staan of toch maar een paar wegknip. Rode bietjes doen hetzelfde (met z'n 2, 3 of 4en uit 1 zaadje komen) en die laat ik meestal staan, er blijft vanzelf een winnaar over.
Nieuw-zeelandse spinazie met 4 plantjes uit 1 zaadje
Nieuw-zeelandse spinazie met 4 plantjes uit 1 zaadje


Zo even naar de tuin, en dat nu het mooie weer en het tuinseizoen maar in volle hevigheid mogen losbarsten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!