vrijdag 6 mei 2016

Bloed, zweet en tranen

Bloed, zweet en tranen, daar groeien plantjes het best bij. Bloed komt wel goed, zo vol met glas als mijn tuin ligt, de tranen hoop ik te vermijden, en het zweet heb ik vandaag in ruime mate vergoten. 
Ze zijn niet letterlijk goed voor de plantjes natuurlijk, want zweet en tranen zijn zout, en dat is niet goed voor de plantjes. Bloed zit soms wel in meststoffen (bloedmeel?), maar ik vermoed dat dat kippen of varkensbloed is. Je eigen bloed als mest meststof lijkt me niet gezond, voor jou dan wel te verstaan. 
Maar met mooi weer hard in de tuin aan het werk en flink wat zweet produceren is zowel voor mijn tuin als voor mij gezond. En dat wou vandaag wel.

Ik heb namelijk een bonen klimrek gemaakt, en dat is verrassend zwaar werk. én het was ongeveer 30 graden (voor mijn gevoel dan).
Nou heb ik altijd gezeild. En bij zeilen komen ook lange stokken (mast, giek, boom, gaffel), touwen en knopen te pas. Koud kunstje dus, zo'n rek maken. Ha, niet dus. Zowel letterlijk als figuurlijk niet. 
Ik had al drie bamboestokken (ook wel tonkinstok genoemd) van 1 meter 80 en heb in het winkeltje op de volkstuin nog 10 stokken van 2 meter 70 gekocht. En daar komt ook het probleem, ik ben zelf namelijk maar 1,70. Met opgestoken handen misschien net 2 meter.. Nou moeten die stokken ook een stukje de grond in en ze hoeven niet helemaal bovenaan aan elkaar vast, maar toch, op je tenen staand knopen terwijl je 3 stokken op z'n plek houdt, dat wordt em niet.
Dus heb ik een van de stokken van 1,80, die uiteindelijk helemaal bovenaan horizontaal moet komen, rechtop in de grond geprikt. De lange stokken (de poten zeg maar) per 2 in een driehoeksvorm plat op de grond gelegd zodat ze kruisen bij de rechtopstaande stok. Vastbinden, niet te strak, klaar. 
Bonen klimrek
Istie niet prachtig?
En nu kwam de grote truck: Het hele gebakje overeind zetten. Had ik al gezegd dat het vandaag best hard waaide?
Na veel gepiel is het uiteindelijk gelukt om het hele ding overeind te krijgen. Toen de pootjes nog allemaal even ver uit elkaar en de breedte ook overal gelijk zien te krijgen. Flink in de grond drukken, en dan begint het ergens op te lijken. 
Hier en daar de touwtjes boven aan nog wat strakker trekken (op m'n tenen, boven m'n hoofd, met 30 graden). En toen nog de andere twee kortere stokken halverwege horizontaal vastmaken (m'n touw was op, dus ze zitten nog niet helemaal vast). Klaar...
Edit: Als ik zo terug lees klinkt het veel makkelijk dan het was...

En nu het rek staat, kunnen de boontjes de grond in. Ik naar huis om de zaailingen te halen. Sleutels kwijt. Als ik ga sporten neem ik alleen m'n huissleutel mee en niet m'n fiets, schuur, huis van m'n ouders etc. sleutels. Dus die huissleutel heb ik (heel slim, vond ik zelf) aan een touwtje zitten zodat ik niet elke keer met die sleutelring hoef te pielen. En vandaag was toch al een goede dag voor mijn knoopkunsten, dus je raadt het al: Touwtje was los gegaan. 
Gelukkig was mijn sleutel nog braaf in de emmer waar ik em ingegooid had, op mijn tuin. Dus dit avontuur bezorgde mijn enkel een keer extra van m'n huis naar de tuin en weer terug lopen. 
Als m'n sleutel daar niet was geweest waren die tranen misschien ook nog aan de orde geweest: Ruurd is dit weekend bij z'n ouders en onze reserve sleutel is bij de buurman die vorige maand verhuist is :-). In combinatie met letterlijk al m'n spullen behalve een schaar een schep en een emmer die binnen liggen... Blij dat ie er was.

En na een korte rustpauze weer terug met de tuin, nu met 3 bakken vol zaailingen. Van ca. 15 cm hoog. Het waaide vandaag ook nog best hard...
Maar ook dat is gelukt: Alle boontjes en ook nog courgettes, pompoenen, een goudsbloem die zichzelf uitgezaaid had, en zelfs een tomaat (das een gokje en een probeersel). Alles in de volle grond. Kunnen we zelf weer op het balkon zitten straks. 
Niet dat het heel ideaal weer was om zaailingen uit te planten. Veel te warm. Zowel de zaailingen als stonden te snakken naar water. 

Ik zal trouwens wel een mooie vertoning geweest zijn, die bakken vol planten balancerend, in m'n fel gekleurde tuin-korte broek op slippers en onder de modder. Eerst zonnebrand op smeren en dan naar de tuin zorgt gegarandeerd voor veel zwarte vlekken en vegen :-). Om van mijn voeten maar niet te spreken, zodra ik op de tuin ben schop ik namelijk m'n slippers uit en ga ik lekker op blote voetjes verder :-D
Het is met dit mooie weer lekker druk op de tuin, dus iedereen heeft mijn capriolen kunnen bewonderen. 
Gezellig wel, die drukte. Al kost het ook veel tijd, heb al met 3 buren gekletst voor ik überhaubt bij m'n tuintje ben...:-D


Ps.: Hoeveel boontjes zaaien/planten jullie bij elke stok? Ik heb nu 3 gedaan, maar nu ze er staan lijkt het me weinig. Ik heb ook wel eens 7 gehoord, dat lijkt me dan weer heel veel... Als je goede of slechte ervaringen met een bepaald aantal hebt, laat het vooral even weten in de comments!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!