woensdag 11 mei 2016

plantjes, beestjes en radijsjes

Weer

Lekker hè, dat zonnetje, die temperatuur! De plantjes schieten de grond uit, iedereen heeft een goed humeur en we eten pastasalade of barbecue... Je zou bijna vergeten dat het nog maar mei is. Volgende week wordt het weer flink koeler, maar de temperaturen van nog maar 2 weken geleden, met kou, hagel, vorst en zelfs sneeuw, dat kunnen we ons al niet meer voorstellen en dat zullen we tot aan oktober of zo ook wel niet meer krijgen. Morgen beginnen namelijk de ijsheiligen en dan is de kan
s op nachtvorst nihil geworden.
Familie eend inclusief vader eend
De familie eend kwam even op bezoek. 
Enkele dwarse tuinders wachten nog koppig tot 15 mei, maar in veel tuintjes zie je al boontjes, pompoenen, courgettes, en andere niet-vorstbestendige plantjes. Ook kruiden als thijm en basilicum kunnen nu zonder problemen naar buiten.
Met dit mooie weer heb ik zelfs al een gieter aan moeten schaffen! De pas geplantte boontjes vonden het een beetje te veel van het goede. Daarmee komt het totaal van mijn aantal gieters op 4. Dat is niet veel! Een kleintje in de vorm van een olifant voor binnen, een grote, mooie, in de vorm van een theepot voor op het balkon, eentje die eigenlijk meer een plantenspuit is, voor kleine plantjes. En nu dus een middelmaat voor in de tuin, in het klassiek gieter model van 10 liter, licht genoeg om steeds naar de sloot heen en weer te lopen, maar niet zo klein dat je 100 keer heen en weer moet.

Onkruid

Helaas zijn mijn boontjes niet de enige plantjes die als een stel malloten de grond uit schieten. Ook het onkruid tiert welig. Sinds dit weekend staat er opeens overal winde, een slingerplant die bloeit met de welbekende 'pispotjes' (zie foto). Als ik zo'n windetjes uitgraaf zit er steeds onderaan een klein stukje horizontaal groeiende wortel, soms maar 1 centimeter lang. En elke keer dat ik dus zo'n winde uitgraaf weet ik: Elke centimeter wortel die in de grond blijft zitten levert weer een nieuwe plant op... 
Akkerwinde in bloei, foto van wikipedia commons
Nog iets leuks aan deze plant: als hij groot wordt slingert hij zich overal stevig omheen daarbij alles verstikkend. Onmogelijk om nog te ontwarren. Erg belangrijk dus om ze er nu al, met wortel en al uit te trekken.
Naast deze en andere wortelonkruiden zijn er ook veel zaad-onkruiden. De grond van mijn tuin (en elke andere tuin) zit helemaal vol met duizenden zaadjes, vaak te klein om te zien. die zaadjes kunnen jaren, soms tientallen jaren in de grond blijven zitten. En als je dan gaat spitten, schoffelen of water geven, zijn opeens de omstandigheden ideeal voor deze zaadjes om te kiemen. Gelukkig zijn deze zaailingen nog net zo kwetsbaar als mijn groente zaailingen en overleven ze een flinke schoffelpartij niet. Nadeel is dat door het schoffelen weer nieuwe onkruidzaadjes boven komen te liggen...

(On)gedierte
Naast plantjes leven er ook een heleboel beestjes in mijn tuin. Nou heb je misschien de neiging om elk beestje uit je tuin te verwijderen, maar veel beestjes doen juist nuttige dingen in je tuin! Slakken en konijnen zijn natuurlijk niet welkom, maar wat dacht je van deze:

lieveheersbeestjes eten bladluis
Welkom in mijn tuin! En neem je vrienden en familie ook mee!

Een lieveheersbeestje. Een ontzettende veelvraat! Waarom ik er dan toch zo blij mee ben? Hij eet bladluis! Kom maar bij wonen lieve heersbeestjes. 
En de familie eend die langs kwam zwemmen is ook welkom (zie foto boven), ze doen niets nuttigs, ze eten niks op, maar ze kwaken zo gezellig, en kijk die kuikentjes eens... Die mogen ook blijven. Opvallend trouwens dat deze eendekuikens zowel pa als ma bij zich hebben, meestal houdt vader eend zich verre van zijn gezin, maar deze volgt moeder en kuikens al twee dagen..
Niet mijn 'eigen' eend trouwens, die zit nog te broeden.

Oogst
Radijsjes oogst
Radijsjes!!

En door het mooie weer en mijn enthousiast wieden en schoffelen heb ik vandaag, voor het eerst, jaja, geoogst! 2 mooie kleine radijsjes! Nou ja mooi, de ene was een beetje aangevreten, maar daar smaakte die niet minder om :-D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!