vrijdag 20 mei 2016

Onkruid! Onkruid?

Door andere druktes was het alweer bijna een week geleden dat ik op de de tuin was geweest! Wat groeit alles hard nu.. Zie bijvoorbeeld hieronder de foto's van de aardappel, de rucola (gaan we vanavond eten) en de uitbundig bloeiende aardbei.
Ook het onkruid gaat helaas ontzettend hard. Ik weet nog dat ik vroeger als ik hielp wieden in de tuin van mijn ouders aan m'n vader vroeg is dit of dat een onkruid of niet? En dat mijn vader dan zonder aarzelen zei; dit is een onkruid, dat is geen onkruid. Klaar, duidelijk. Dat wat gezaaid of geplant is is geen onkruid, de rest wel. Helaas is dat in mijn tuin niet zo zwart- wit..

Wat dacht je bijvoorbeeld van deze:

Tot voor kort trok ik ze zonder aarzelen de grond uit, maar onlangs zag ik een plaatje van een boom-spinazie zaailing voorbij komen... Die leek nog wat rooier, maar deze is aan de onderkant van het blad ook al rood aan het worden. En er stonden toen ik mijn tuin net had inderdaad een aantal hele grote, rozige, bloeiende planten in mijn tuin. Dus er mogen een paar blijven staan op een handig plekje, kijken wat het wordt.

Of deze:

Komt overal op, zomaar, spontaan. Oost-Indische kers. Stond vorig jaar inderdaad ook in de tuin. Ik heb zelf ook Oost-indische kers gezaaid en die is slecht opgekomen (oud zaad, denk ik). Dus dat komt eigenlijk wel goed uit. Alleen niet dáár.. Dus één voor één verplaats ik de kleine zaailingen, die overigens helemaal niet van verplanten houden, naar hun voorbestemde plekje.

Nog een:
Komt ook spontaan op. Dat kan maar één ding zijn: Ui. Ik heb dit vorig jaar tijdens het opruimen van de tuin wel hier en daar een half verrotte ui zien liggen, blijkbaar waren er meer. Die mag lekker blijven staan. Al staat die dan niet op de plek van de uien, hij staat ook niet in de weg en het is er maar één.

Nog een laatste:

Lijkt erg op een zaailing van een pompoen-achtige. En aangezien er vorig jaar een aantal (stuk of 10) grote courgette planten in mijn stonden, denk ik dus dat dit zaailingen van de courgette zijn. De vorige huurder wou nog graag de courgettes oogsten, maar heeft er ook een aantal laten liggen die dus weggerot zijn. Waarschijnlijk zaten daar zaadjes in. Tientallen zaadjes wel te verstaan. Best leuk hoor, courgette, maar ook grote planten en ik heb er al 4 van staan. Deze plantjes mogen dus weg, ook omdat het bijna zeker geen raszuivere planten zijn (er stonden 2 of 3 verschillende rassen bij elkaar) en het ook best nog eens 'jongen' van een F1-hybride zouden kunnen zijn.
Voor wie dit niks zegt, even kort door de bocht: Een F1-hybride is een kruising tussen twee planten met bepaalde eigenschappen, waardoor de nakomeling precies de juiste eigenschappen van beide ouder planten hebben gekregen. Nakomelingen van F1-hybride planten zijn vaak een rommeltje met allerlei ongewenste eigenschappen. Mocht iemand precies willen weten hoe dit (genetisch) zit, laat even een reactie achter, dan leg ik het graag in detail uit.

En zo wik en weeg ik dus elk onkruidje af :-D. Gelukkig (of eigenlijk helaas) staat er ook genoeg onkruid dat direct duidelijk onkruid is: Gras, winde, boterbloem, zuring. Ik wied en schoffel nog even vrolijk door!

Verder heb ik nog triest nieuws; de eend die in de slootrand zat te broeden heeft het waarschijnlijk opgegeven. Er lagen nog een aantal hele eieren en één kapot ei in het nest. Er is een kans dat die eieren niet uitgekomen zijn en dat moeders met een paar kuikens vertrokken is, maar ik zag ze nergens dus ik ben bang dat de eend vertrokken/ gesneuveld is.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!