maandag 16 mei 2016

Gluren bij de buren

Afgelopen weekend was ik bij mijn ouders. Een paar dagen kan mijn tuintje wel zonder mij, en weer om te tuinieren was het toch niet. Ik zonder tuin is echter moeilijker. Gelukkig is er vlak bij mijn ouders ook een volkstuincomplex, en daar kon ik mooi even afkijken hoe de collega tuiniers uit mijn geboortedorp hun tuin aanpakken.

Rustig
Vreemd genoeg was ik nog nooit op dit volkstuincomplex op circa 100 meter van mijn ouderlijk huis geweest. In tegenstelling tot de volkstuinvereniging in Vinkhuizen hier geen hek met een slot dat ongewenste indringers buiten houdt, maar een bordje "verboden toegang voor onbevoegden". Tot gister heeft het mij altijd buiten gehouden, dus blijkbaar is het voldoende. Maar nu was ik nieuwsgierig en ben ik eens gaan rondkijken. Aangezien ik slechts ideeën kwam stelen en verder nergens aankom, mag dat vast.
Het eerste wat opvalt is dat er niemand is aan wie ik kan vragen of ik even rond mag kijken: Er is niemand te zien. Op zondag avond, 8 uur, koud, maar droog en zelfs een zonnetje... Niemand.
Ik ben thuis nog nooit op de volkstuin geweest zonder dat er minstens 1 auto of een paar fietsen stonden. Ook niet om 10 's avonds op een doordeweekse avond, terwijl het al zo goed als donker was.
Moestuincomplex joure
Het volkstuincompex bij mijn ouders,
foto van de website (www.volkstuinjoure.nl)
Natuurlijk kan dit verschil verklaart worden door het aantal tuinen: 53 versus ca. 250 (van de websites van de beide volkstuinverenigingen: http://www.volkstuinjoure.nl/ en http://www.volkstuinvinkhuizen.nl/ ).

Allemaal gelijk, hoewel?
Verder valt op dat alle tuintjes in Joure even groot en gelijk van vorm zijn. In Vinkhuizen zit daar nog al wat verschil in; van 50 tot 200 vierkante meter en allerlei maten en modellen. Hierdoor oogt het Jouster complex netter, maar ook wat saai. Dat wordt nog vergroot doordat op deze tuintjes geen 'hoogbouw' is toegestaan, niks hoger dan 1 meter. Ook bijna geen bomen, al zijn die wel toegestaan. Wel lekker overzichtelijk.
Daar houden ze sowieso wel van in Joure: Alle tuintjes zijn vrijwel gelijk ingedeeld; horizontale rijtjes, 1/3 aardappel, wat aardbeien, bonenstokken, wat uien. Soms wat bessenstruikjes of een platte bak. Alleen achterin is een tuin die in alle opzichten anders is: Hij bestaat uit 4 tuinen aan elkaar, geen horizontale rijtjes, niet 1/3e aardappelen, maar van alles en nog wat, inclusief gras, terras, fruitbomen, een aantal vaste planten, bloemen, zelfs twee bijenkasten. Leuk! Wat rommeliger ook, de indeling gescheiden door een schuin door de tuin lopende cirkel. Als ik ooit een grotere tuin heb (bij voorkeur mijn eigen achtertuin) mag die hier wel op lijken. Ik heb ook wel eens gehoord dat de oudere tuinmannen deze hipp(i)e dames met hun permacultuur maar niks vinden :-).
(Mocht je nieuwschierig zijn geworden naar de dames achter deze tuin? Ze hebben een website waar je meer over hun theorieën kunt lezen. Ze geven ook onder andere workshops en adviezen: www.roeach.nl (ik doe dit niet om reclame te maken, ken de dames ook niet, maar vind het zelf wel leuk wat ze doen)).

Zand
En dan nog als laatste opvallende verschil: De grondsoort en wat dit met zich meebrengt. Zandgrond, je ziet het verschil, je ruikt het verschil, je voelt het verschil. Heel wat anders dan mijn vette klei. En het verschil tussen zand en klei heeft meer gevolgen. Waar de klei nu nog nat, hard en koud is en veel van mijn buren nog aan het spitten en vrezen zijn, is klei altijd los. Het droogt bovendien snel op en warmt daardoor ook sneller op. Waar ik in Vinkhuizen een van de eersten ben die al van alles in de tuin heeft staan, staan hier al veel tuintjes grotendeels vol.
Al komt het wellicht ook een beetje door de dwarse Groningers die geleerd hebben niet voor 15 mei te planten? En dat dus ook niet doen?
Ik ben wel benieuwd of dat verschil in startdatum op de klei nog ingehaald wordt, in theorie is kleigrond voedzamer omdat de voedingsstoffen minder snel uitspoelen dan uit het losse zand.
Over een paar maanden maar weer even vergelijken ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!