donderdag 24 maart 2016

Spannend!

Het is nu wel echt begonnen. De tuin is onkruidvrij en verstopt onder een laag compost. Het is officieel lente. Oftewel er kan gezaaid worden.
Natuurlijk had ik al eens hier en daar wat binnen voorgezaaid (paprika, paar capucijners, wat ui, 4 bloemkolen, alyssum (een bloem), en prei en tomaat al zijn die laatste 2 nog niet gekiemd.). Maar alleen in kleine hoeveelheden, binnen, meer om uit te proberen en om alvast wat te kunnen zaaien. Maar nu ben ik los.
Radijs, raap, rucola, rode biet, ui, wortel en nog meer capucijner. Buiten gezaaid, in de volle grond. Gewoon in de compost. Dat hoort goed te gaan mits het rijpe compost is. Geen idee of het rijpe compost is, denk het wel, toch? Het was nog wel warm toen het het er op kwam maar dat is inmiddels een halve week geleden..
Ook binnen nog aan het zaaien geweest, kruiden: basilicum, thijm, majoraan, salie, pepermunt. Zaden die ik van een vriendin gekregen had, zij is elke zomer op Spitsbergen, wat natuurlijk heel leuk en bijzonder is, maar niet heel goed voor je groentetuintje.
Kruiden gezaaid in een bakje boven de verwarming
En om direct te kunnen oogsten ook wat kruidenplantjes gekocht bij de Aldi. Thijm en rozemarijn. Die staan op het balkon, hoef ik niet eerst naar de volkstuin te lopen als ik tijdens het koken bedenk dat er ook nog wel wat rozemarijn door het eten kan.

Stiekem vind ik dit altijd een heel spannende periode, de eerste zaadjes zijn de grond in, maar er is nog vrijwel niks boven. Dat is logisch natuurlijk, ik heb ze vandaag gezaaid. Enerzijds ben ik vol hoop en enthousiasme en nieuwsgierigheid hoe de plantjes zullen worden.. En aan de andere kant zit ik vol twijfel. Wordt het wel wat? Was het zaad niet te oud? Heb ik niet veel te vroeg gezaaid? Kan ik wel zo buiten zaaien, was het niet beter geweest om toch binnen voor te zaaien? Zitten er geen duiven bij mijn pas gezaaide capucijners?
Maar ik kan toch niks doen dan afwachten, dus dat doe ik dan maar. Ik weet mezelf er zelfs van te weerhouden om 3 keer per dag te gaan kijken; er is immers toch nog niks te zien. Écht niet.

Ondertussen ben ik vast aan het bedenken hoe ik de planten die hoog worden, klimmen of slingeren van dienst kan zijn. Bamboe stokken voor de bonen. ( 2.70? Of langer? Of is dat al veel te lang? En hoeveel dan? Waar haal ik die eigenlijk? Wat kost dat? )
Voor de cucamelons heb ik wat beters gevonden: Betonijzer. Van marktplaats. Nu nog bedenken hoe ik die hoge wiebeldingen stevig neer ga zetten. Gelukkig is Ruurd goed in dat soort dingen;-). En we hebben het aan  tijd, de cucamelons (soort citroen-komkommer die er uit ziet als een mini- water meloen) ga ik pas in april zaaien.


2 opmerkingen:

  1. Heeft ze die zaden van spitbergen hier vandaag?: https://www.regjeringen.no/en/topics/food-fisheries-and-agriculture/landbruk/svalbard-global-seed-vault/id462220/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi anoniem,
      De zaden komen gewoon uit Nederland, ik heb ze gekregen omdat zij op Spitsbergen zit in de zomer en ze dus niet kan zaaien.
      Ik geloof dat de zadenbank zaad beschikbaar stelt als dit (lokaal) niet meer beschikbaar is door natuurrampen of oorlog?
      Groetjes Berber

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!