dinsdag 1 maart 2016

Eindelijk mooi weer!

Hoi!
Afgelopen dagen was het eindelijk mooi droog weer. En dus moest er op alle tuinen wat gebeuren.

De tuin van m'n ouders
M'n vader had bedacht dat de tuin van mijn ouders na 34 jaar misschien wel eens iets van voeding en bodemverbetering kon gebruiken, en had 4 kubieke meter compost besteld. Mijn vriend Ruurd en ik waren gevraagd om zaterdag te komen helpen scheppen en kruien. De compost was mooi pikzwart en lichtelijk vochtig waardoor het ontzettend aan elkaar plakte. De dikke kluiten waren zwaar om stuk te maken en over te tuin te verspreiden.
M'n vriend en m'n vader kruiden met 2 kruiwagens de compost naar alle hoeken van de tuin waar ik het met schep en hark zo goed mogelijk verdeelde. Gelukkig moesten er ook nog wat struiken gesnoeid worden want na een paar uur scheppen wil je graag even met een struikje worstelen.
Na een dagje ploeteren was de hele tuin bedekt met een zwart laagje van zo'n 2 centimeter. Het gazon is veranderd in een zwarte zee met groene eilandjes waar plukjes gras erdoorheen prikken.

Zwart gazon met groene plukjes
De tuin van mijn schoonouders
Zondag was de tuin van m'n schoonouders aan de beurt, waar de appelboom gesnoeid moest worden. Een goede manier om de stijve spieren van het compost scheppen weer een beetje los te maken. Ruurd in de boom, ik eronder om de takken te verzamelen. Hopelijk gaat het gesnoeide boompje komend jaar een boel appeltjes produceren.

De appelboom wordt gesnoeid
Mijn tuin 
En toen was eindelijk gisteren mijn eigen tuin aan de beurt. Paar tegels erin, zodat ik nu tot halverwege de tuin kan komen zonder door de tuin te lopen, ik heb nog flink wat meer tegels nodig (iemand die nog tegels over heeft?). Ruurd heeft een geul gegraven zodat het overtollige water naar de sloot kan lopen. De grond uit de geul min of meer op laagste gedeelte van de tuin gegooid zodat de kuil (modderpoel) enigszins opgevuld wordt.
En ik heb mijn best gedaan om onkruid uit de grond te trekken. Veel ridderzurinkjes die bovengronds nog een miniplantje zijn en die onder de grond penwortels van een centimeter dik en 15 centimeter lang hebben. Koud klusje in de nog half bevroren grond, maar ik ben ongeduldig en wil zo snel mogelijk mijn tuin zaai en plant klaar hebben.

Mijn tuin met tegels en geul.

Zaaisels
Ondertussen heb ik nog kapucijners en ui gezaaid. De ui schijnt van een ras te zijn dat in één jaar uien maakt, wat natuurlijk veel handiger is dan in het eerste jaar mini-uitjes, die in de winter koel bewaard moeten worden, dan in de lente van jaar 2 herplanten, en dan pas in jaar 2 grote uien.
De kapucijners en uien staan in een mini-kasje op het balkon, fris maar hopelijk niet te koud. In een paar dagen zullen we het weten als ze al dan niet kiemen..


Groetjes, Berber

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!