woensdag 16 maart 2016

Lente en oude mannetjes

Vandaag is het wat grijzer, maar de afgelopen week was het duidelijk; de lente is begonnen!
Siernetel met kleurrijk blad,
begonnen als heel klein stekje,
inmiddels een flink plantje.
Niet alleen de zon en de temperatuur maar ook mijn kiemende zaadjes zijn hier een bewijs van. Kapucijners, bloemkool en ui zijn al gekiemd, mijn paprikaplantjes krijgen een derde (eerste échte) blaadje en de stekjes die ik afgelopen winter heb genomen beginnen het goed te doen. Ik heb een stek van een sierneteltje (coleus) met 4 kleuren in het blad (dan heb je geen bloemen meer nodig) en een Euphorbia trigona, officieel geen cactus maar wel met stekels, dus in mijn belevenis een cactus (mocht er nog iemand behoefte hebben aan een ca. 1 meter 20 hoge cactus, laat het me weten!).
Op de tuin is ook goed te merken dat de temperaturen omhoog zijn gegaan, de grond is een stuk droger en nu eindelijk goed begaanbaar zonder dat je direct 10 centimeter wegzakt. Na een paar uurtjes wieden had ik gister al een beetje een kleurtje in m'n gezicht!
Euphorbia trigona stekje dat z'n
eerste blaadjes krijgt. 

Nu de lente dan echt is logebarsten wordt het tijd om al mijn plannen en ideeën uit te gaan proberen. Als beginnend tuinier heb je tegenwoordig een zee van informatiebronnen. Websites, blogs, tijdschriften, boeken. Soms zie je door de bomen de moestuin niet meer. En als je dan net bedacht hebt hoe je het wilt gaan doen kom je nog een andere informatiebron tegen: De tuin-buurman. Iedereen die tuiniert op een volkstuincomplex kent ze, de wat oudere heren met minstens 25 jaar ervaring, zeer behulpzaam en er van overtuigd dat hún manier de juiste, de enige juiste en niets dan de juiste manier van tuinieren is.
Voor wie nog twijfelt of het al
echt lente is: Albert Heijn is weer
met de moestuintjes begonnen!
Deze mannen hebben natuurlijk een schat aan informatie waar ik graag gebruik van maak, dus maakte ik gisteren een praatje met twee buurmannen met gezamenlijk ruim 70 jaar ervaring. Hieruit bleek dat wij enigszins van mening verschilden over hoe er getuinierd dient te worden (waarna ik natuurlijk ging twijfelen of ik het wel goed doe en vervolgens nog koppiger werd dat ik het op mijn manier ga proberen) maar ook dat ik een goede tip kreeg over een geschikt aardappelras en waar dit goedkoop te krijgen (ik heb nog steeds geen geschikte, betaalbare poters weten te vinden, maar ik weet nu dat ik naar de Welkoop moet, ras Triplo,  vroeg, hardkokend en zeer phytophtera resistent). Update: ik ben inmiddels bij de de welkoop geweest en het blijkt dat Triplo, volgens de welkoop, niet resistent en bloemig is. Toch maar voor eersteling gegaan.. Naar de welkoop gaan was wel een goede tip trouwens, veel betaalbare pootaardappelen te koop.
en ook ui en capucijner!
Bloemkool zaailingen, 4 stuks!
Ook de capucijners en ui zijn al boven. 
De buurmannen vonden dat ik mijn tuintje had moeten laten ploegen, of tenminste om spitten. Dat ik het straks moeten laten vrezen (daar hebben ze een machientje voor op de vereniging, waardoor de bovenste paar centimeter fijn gehakseld wordt.), en dat er flink wat culterra over gestrooid moet worden. Uit hun blikken werd mij duidelijk dat op mijn niet-gespitte tuintje volgens hun nog geen aardappel zou willen groeien. Misschien hebben ze wel gelijk, maar op dit moment groeit erop mijn tuintje véél meer dan bij hun (onkruid, maar toch).
We zullen het gaan zien.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!