zondag 6 maart 2016

hoeveel zaaien?

Hoi!
Deze winter heb ik een heel moestuin plan gemaakt. Wat ik ga zaaien? Wanneer? Binnen voorzaaien of in de volle grond? Hoe zit het met vruchtwisseling? Wat komt waar?
Maar nu de tijd van het zaaien daadwerkelijk gekomen is merk ik dat ik één ding vergeten ben: Hoeveel moet ik eigenlijk zaaien?

Hoeveel zaaien?
Van plantjes waarbij één plant één groente oplevert is het nog wel een beetje te bedenkten: Als ik 10 uien zaai zal ik (als alles goed gaat) 10 uien kunnen oogsten.
Lastiger wordt het als er per plant minder 'stuks' groente zijn, zoals bij aardappel of boontjes. En hoeveel stuks groente één plant oplevert weet je pas als je die plant een keer geoogst hebt. Én als je toen onthouden hebt hoeveel planten je toen had en hoeveel oogst...
Toen ik nog op mijn balkonnetje tuinierde was het vaak heel simpel: Ik heb 1 pot voor aardappel, daar kunnen 2 pootaardappelen in, dus ik poot 2 aardappelen. Idem voor peper, boontjes, wortelen etc.
En dan heb ik alsnog wel eens héél véél pepers gehad, terwijl we eigenlijk niet zo veel pepers eten...
Toen heb ik al een belangrijke les geleerd: Eerst bedenken wat je eet, hoe vaak en hoeveel. Dat is nog lastiger dan je denkt, want hoeveel ui eten wij nou precies? Elke week één door de pasta, om de week hutspot? En dan een stuk of 4 in de hutspot? Maar niet in de zomer, dan hoef ik geen hutspot (tot teleurstelling van mijn vriend, die dol is op hutspot). En soms maak ik wel eens uiensoep. Geen idee hoeveel uien daar in gaan. Nu vergeet ik vast nog heel veel gerechten waar ui in gaan, dus ik denk dat we wel een dikke 100 uien eten per jaar?  Blijven een heel jaar goed? Vast niet, ondanks dat ik een 'bewaarui' heb (Hyskin F1). Ik kan natuurlijk altijd nog weggeven. De eerste uien heb gezaaid, bij wijze van proef. Dat waren er 15. Kunnen nog wel 85 bij dus, denk ik.

Boontjes
En zo ga ik al mijn groenten langs. Hoeveel boontjes komen er aan 1 bonenplant? Geen idee. En dus google ik wat anderen doen. 20 stokken lees ik ergens, voor een heel jaar voor een gezin van 4 dan. Lijkt me weinig, en iemand die reageert op dat blog is het met mij eens. Maar goed ik heb ook nog stambonen, en ik hoef er echt net het hele jaar van te eten. Dus dan zijn 10 stokken misschien ook wel genoeg. Het aantal plantjes per stok verschilt ook bij iedere moestuinier; de een doet 3 de ander 8. Heeft ongetwijfeld ook invloed op de hoeveelheid oogst. Gelukkig is het nog lang geen tijd om boontjes te zaaien.

Mijn amaryllis bloeit weer!
Mijn overgehouden amaryllis bol bloeit weer!

En terwijl ik hiermee puzzel (en bij veel groenten denk; dat zie ik wel als het tijd is om ze te zaaien), is binnen het voorjaar echt begonnen: Mijn amaryllis bloeit. Een paar jaar geleden kocht ik de bol en na de bloei vond ik het zonde om hem weg te gooien, het moet toch mogelijk zijn om dat ding volgend jaar weer te laten bloeien? Ik zocht op het internet en vond heel ingewikkelde stappenplannen, zo warm, zo veel water, dan naar binnen, dan donker en na een poosje juist weer licht. En dat verschilde dan ook nog per website.
Dus zette ik de bol gewoon in een hoekje, gaf em water, knipte dooie bladeren af en wachtte. En ongeveer een jaar later bloeide de amaryllis. Vorig jaar heeftie 3 bloemstengels gehad met 3, 4 en 5 bloemen per stengel, en dit jaar krijgtie in elk geval 2 stengels. Het is jammer dat ze maar zo kort bloeien, maar dat is dan ook wel op spectaculaire wijze!

Groetjes Berber


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!