woensdag 30 maart 2016

Geduld

Eigenlijk is het een beetje tegenstrijdig. Enerzijds heb ik zo'n gevoel van; het is voorjaar, we moeten naar de tuin! Er is van álles te doen... En aan de andere kant valt het eigenlijk best tegen wat er al te doen is.
Ik heb de tuin onkruidvrij gemaakt en bedekt met een laag compost. Ik heb voorgezaaid wat al voorgezaaid kan worden, ik heb ook al in de volle grond gezaaid. Dus is het nu afwachten tot de zaden kiemen, tot de voorgekweekte plantjes groot genoeg zijn, en tot het weer en de weersverwachting zodanig zijn dat de jonge plantjes naar buiten kunnen.
Gelukkig is het bijna april, dan kunnen de aardappels gepoot worden en kan de volgende lading zaden gezaaid worden. En gelukkig is het weer toch niet zo aantrekkelijk om te gaan tuinieren.

Klimrek
Maar stiekem heb ik afgelopen week toch nog wel wat kunnen doen. Via marktplaats heb ik (of Ruurd eigenlijk) 2 stukken beton ijzer gekocht. Deze hebben we in elkaar geknutseld tot een mooi klimrek voor planten. WaaMelothria scabria in het Latijn, is een vruchtje zo groot als een druif dat er uitziet als een watermeloen en smaakt naar een iets zure komkommer. Ik ben heel benieuwd.

Klimrek van betongaas
r bonenplanten wel tevreden zijn met een bamboe stokje heeft met name de cucamelon waar ik zaad van heb wat meer ondersteuning nodig. Een cucamelon, ook wel mexican sour gherkin of
En als je dan met zo'n bouwwerk over de tuin loopt dan kríjg je me toch een commentaar! Blijkbaar bouwen de meeste tuinders gewoon zo'n standaard bamboe rek, of kopen ze iets kant en klaars bij het tuincentrum...

Raar
Maar goed, veel van mijn mede tuiniers vinden mij geloof ik toch al een beetje raar. Zo heb ik de compost gewoon in een ca. 5 centimeter dikke laag op mijn tuin gegooid. Niet erdoor spitten, niet vrezen, gewoon erbovenop laten liggen. Het functioneert zo als mulch en wordt met der tijd door de wormen naar beneden getrokken. Mijn buren kijken het hoofdschuddend aan..
Een gevolg hiervan is wel dat ik dus ook zaai in compost. Volgens het internet in het algemeen kan dit prima mits de compost rijp is. Maarja, hoe weet je dat? Toen we het erop kruiden was het nog een beetje warm, gewoon lekker warm, zodat je een beetje de neiging kreeg om je handen erin te stoppen. Compost die nog 'bezig' is zou volgens mij warmer moeten zijn?
Maar volledig uitgerijpt en afgekoeld is het dus ook niet. Om te controleren of er iets in wil kiemen heb ik een handvol compost met 3 handjes zand en wat water gemengd en daar tuinkers in laten kiemen. De tuinkers is ontkiemd dus dat is dan prima. Hoop ik.. Mijn radijsjes beneden in de volle grond zijn nog niet gekiemd maar beneden is het dan ook een stuk kouder dan hier. En ik sta nou niet bekend om mijn geduld, zie ook hier beneden.

Tomaten
Het tomatenzaadje is gekiemd!!
Een week of 2 (of anderhalf) geleden heb ik tomatenzaadjes gezaaid. De zaadjes had ik gekocht bij Diana Stek van mooiemoestuin.nl en zijn van het ras Red robin. Na een week was er nog niks te zien en ik heb toen voorzichtig een zaadje weer opgegraven om te kijken of er al iets gebeurd was. Dat was niet het geval dus heb ik het zaadje voorzichtig in een jampot-deksel met lauwwarm water gedaan, in de vensterbank van de woonkamer onder een omgekeerd glas gezet (ze stonden eerst in de onverwarmde slaapkamer in potgrond) en gewacht of er iets zou gebeuren. En jawel! Na een paar dagen was er een klein wit puntje te zien. Blij verrast dat mijn trucje werkte besloot ik om ook de andere zaadjes zo te behandelen.
Na enig zoeken vond ik het tweede zaadje in de modder en.. Die had net zo'n wit puntje als het eerste zaadje. Niet mijn trucje met water maar meer tijd had het zaadje doen ontkiemen. Ongeduld...
Ik heb de zaadjes toen verder maar met rust gelaten en oefen nu geduld tot de kiemplantjes boven komen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!