dinsdag 4 oktober 2016

Boontjes (maar nu eens geen sperziebonen)

grond bedekken
Het lijkt wel een bos met al dat blad...
Blijft de grond mooi bedekt.
En ja, ik ben dus met een plastic zak
door de bosjes geweest
om bladeren te scoren :-)
Terwijl ik nog steeds sperzie boontjes kan oogsten (ik denk nu écht dat het einde in zicht is..). Is ook de tijd gekomen om mij bezig te houden met een ander type boontjes: Droogboontjes. 
Wij hebben een heel bijzonder ras droogboontjes, namelijk 'wâldbeantsjes'. Ruurd z'n pake komt uit de wâlden (oostelijke deel van Friesland) en heeft altijd deze locale boontjes geteeld. Het leek Ruurd wel leuk om dat hier ook eens te proberen. 
En groeien dat ze deden!! Grote, slungelplanten met grote bladeren die meer over elkaar heen liggen dan rechtop staan. Logisch wel, de Wâlden staan bekend om hun arme zand grond, die bonen wisten niet wat hun overkwam op onze vette klei. Daardoor duurt het ook wat langer voordat de peulen rijp zijn, die planten zijn zo hard bezig met groeien en groot worden, dat ze 'vergeten' rijp te worden. Schijnt een bekend probleem te zijn als je rassen van het zand op klei gaat kweken. Maar desondanks begint nu eindelijk het blad af te sterven, en de peulen bruin te worden. 
wâldbeantsjes drogen
Grote bossen boontjes hangen
te drogen aan de waslijn.
(De handdoeken hangen binnen aan een rekje)


De bladeren laat ik lekker liggen waar ze liggen (samen met nog wat extra populieren blad), de rest van de plant hang ik aan een touwtje aan de waslijn bij ons op het balkon. Ze hangen daar droog en op de wind, kunnen ze mooi opdrogen.

Ondertussen gaan er geruchten dat het komend weekend gaat vriezen. Het KNMI weet nog van niks, maar als die geruchtenmolen begint, ga je toch nadenken, wat moet ik doen als er wel opeens nachtvorst komt? De sperzieboontjes zullen er dan wel ineens mee ophouden en de courgette zal het waarschijnlijk ook niet lang meer uithouden.. Pompoenen moeten zowiezo geoogst worden. En winterwortels? Afdekken is misschien wel handig. 
Morgen krijg ik een pak stro, lijkt me daar uitermate geschikt voor. 
Mijn wortelen zijn trouwens reusachtig! Dat wat boven de grond uitsteekt tenminste, ik vermoed dat het ondergronds al snel een 5-voudige wortel of een stomp uiteinde is. 
Gigantische wortel, stuiver voor schaal.
(Onkruid wegdenken svp)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!