dinsdag 11 oktober 2016

snotter

Calendula geneeskrachtig
Calendula officinalis goudsbloem.
Mooie bloem én geneeskrachtig kruid.

Leuk hoor, weekendje weg met familie! Behalve dat een verkouden neefje van anderhalf die lichtelijk kwijlt en veel geknuffeld wil worden natuurlijk wel betekent dat ik nu ook snip verkouden ben..
En als het weer dan ook nog eindelijk echt herfstig begint te worden én het hardstikke vroeg donker wordt, herinner ik mij ineens dat ik een ligbad heb. Alleen.. Geen badolie of badschuim in huis en geen zin om met m'n snotneus, in het donker, naar de winkel te lopen voor een flesje badspul...
Dus dan maar mijn creativiteit de vrije loop laten. Vorig jaar heb ik een poosje zelf badbruisballen en andere lush-achtige dingen gemaakt (zie lush.nl ), dus ik heb nog wel wat liggen.. Er moet natuurlijk ook een geurtje bij.. Even googlen naar geschikte kruiden, die lekker ruiken én mij misschien van mijn verstopte neus af kunnen helpen?

Blijk ik een complete apotheek in mijn tuin te hebben!
Van sommige kruiden wist ik wel dat ze een helende werking hebben, goudsbloem bijvoorbeeld wordt onder de latijnse naam calendula verkocht als zalfje tegen schaafwondjes. Echinacea ken je misschien wel als de vieze druppeltjes 'echinacea force' die je vroeger moest slikken als je verkouden was (ik wel), staat gewoon in de tuin als de mooi bloeiende rode zonnehoed (bij mij volgend jaar pas, ik heb zaadjes). 
komkommerkruid geneeskracht
Borago officinalis komkommerkruid.
Tegen slijmvlies ontsteking
Maar er is veel meer; als aanraders voor mijn anti-verkoudheid bad vind ik onder andere: Citroenmelisse, komkommerkruid, pepermunt en tijm. Ze maken slijm los, zijn ontstekingsremmend, hoestremmend en weet ik niet wat meer. 
En dan hebben we het nog niet eens over het onkruid gehad. Ik laat altijd een weegbree plantje staan, voor als ik ruzie gehad heb met een brandnetel, werkt prima (placebo-effect?). Duizendblad schijnt te werken tegen allerlei huidproblemen en oppervlakkige wondjes. En wie kent het slaapmiddel valeriaan niet, dat gewoon langs de slootkant verderop groeit.

Genoeg gepraat, ik ga in bad!

Ps: In het Latijn verklapt de soortsnaam officinalis dat een plant een (vermeende) geneeskrachtige werking heeft. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!