zaterdag 29 oktober 2016

radijsjes, rapen en rammenas

Ik ben dit voorjaar enthousiast begonnen met het telen van vanalles en nog wat. Sommige dingen zeer succesvol, andere wat minder. Daar stel je dan je plannen van volgend jaar wat op bij. Dingen waarvan ik niet zo'n grote oogst had, maar die ik wel lekker vind, daar zaai ik volgend jaar meer van, en misschien vroeger, of later of binnen voorzaaien of juist niet. Dingen die al dan niet succesvol waren maar die ik helemaal niet lekker blijkt te vinden.. Tjsa dat is een ander verhaal. En als het dan ook nog niet de handigste groenten zijn..
rammenas in de moestuin
Ze zijn wel mooi om te zien,
jammer dat ik ze niet lekker vind.
Ik had namelijk een aantal planten uit de koolfamilie. Zelf geen kolen, en dus niet verschrikkelijk vatbaar voor knolvoet, maar wel familie, en dus wel drager van de ziekte. Radijsjes, rapen en rammenas. Rapen had ik nog nooit gehad. Ze zagen er heel anders uit dan op het zakjes, dus misschien ligt het daar aan, maar ik vond ze smérig. Die komen er bij mij niet meer in.
Radijsjes kende ik natuurlijk, maar uit eigen tuin vind ik ze vaak te pittig, zo ook dit jaar. Veel te scherp. 
Rammenas zou een minder scherp, groter, radijs- achtig ding moeten zijn. Nou ik weet niet wat mensen doen om ze minder scherp te maken, maar bij mij waren ze nog veel pittiger dan de radijsjes. Bepaalt niet prettig om te eten. Voor een deel staan ze nog in de grond, ze zien er goed uit, sonde om weg te gooien. Maar niet te eten. Als er iemand is die nog een portie rammenas wil hebben: Meld je vooral, anders gaan ze toch weg. 

Hetzelfde geld voor de halve zakjes zaad die ik nog heb:
Radijs 'saxa', een gewone ronde, roze radijs.
Een radijzen mis, met roze, gele, witte etc.
Platte witte mei-rapen.
Winter rammenas.

Aangezien ik ze niet lekker vind én ik knolvoet in m'n tuin heb, ga ik ze niet zaaien. Dus wil je ze hebben? Laat hieronder even een reactie achter. Wie het eerst komt die het eerst maalt. Ik ga ze trouwens niet op sturen, dat zijn ze niet waard, dus helaas alleen voor mensen die in Groningen wonen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!