dinsdag 18 oktober 2016

Stro


Mist, dalende temperaturen, verkleurende bladeren, een boel verkouden mensen; het is op en top herfst. Zelfs mijn sperziebonen beginnen eraan toe te geven en ik oogst inmiddels nog maar net genoeg voor een tweepersoons maaltje, in plaats van de bijna 2 kilo die er anderhalve week geleden nog af kwam.
misvormde winterwortel
Perfect mooie en
ontzettend misvormde winterwortels.
En dus wordt het tijd voor meer winterse maaltijden. Vorige week hebben we voor het eerst weer hutspot gegeten (het was even wennen, véél te veel peper er door gegooid), natuurlijk wel met winterwortels uit eigen tuin. En voor wie nog nooit winterwortels uit eigen tuin geoogst heeft is dat een feestje, kan ik je wel vertellen. Vol vermaak verwonderen wij ons over de dikke wortels in alle mogelijke vormen. Variërend van dikke klompen ineengedraaide punten, 2-benige mannetjes tot een perfecte puntige wortelvorm (jawel, zoals je ze enkel in stripverhalen en zelfs nooit in de winkel ziet). 

Daarnaast ben ik druk bezig m'n tuin winter klaar te maken. Afstervende bonenplanten eruit, zo goed als dode bloemen weg. En ook veel gedub: Haal ik de voor 3/4 dode courgette plant weg, of laat ik haar nog even staan? Ze ziet er niet uit, maar produceert nog wel courgettes.. Ze mag nog even blijven. De Oost-indische kersen gaan wel grotendeels weg, ondanks dat ze nog mooi bloeit: Te veel zaad productie. Ik oogst een paar pompoenen (iemand een goed recept voor spaghetti pompoen?) Ik wied onkruid dat zich tussen de Oost- indische kers verstopt had. 
En dan komt er zo langzamerhand steeds meer blote grond vrij. En blote grond.. dat kan natuurlijk niet. Regen en wind zorgen voor een keiharde plak klei, die dan weer gespit zou moeten worden, waar het bodem leven weer van dood gaat. 
mulchen met stro in de moestuin
De hele tuin wordt goudgeel!
Ik heb eerder al eens geschreven dat ik van plan was om bladeren om mulch te gaan gebruiken (herfst). Het verzamelen van bladeren bleek echter nogal een tijdrovend karweitje, en je hebt véél bladeren nodig om de grond een beetje fatsoenlijk te bedekken. Dus toen iemand meldde dat ie stro ging kopen en of er meer mensen waren die een pakje wilden, wist ik het wel! En nu verandert mijn tuin langzaam maar zeker in een goudgele vlakte (zie foto).
Ik ben heel benieuwd hoe het bevalt, en hoeveel er aan het einde van de winter van het stro over is.

Tussen het stro heb ik inmiddels ook nog een rijtje knoflook. Een speciaal ras dat ik gekregen heb en dat beter tegen ons Hollands klimaat moet kunnen. Maar als je graag eens knoflook wilt planten, kun je ook gewoon een paar teentjes van een 'supermarkt-knoflook' planten. Oktober is er de maand voor!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!