donderdag 29 september 2016

Andere dingen

bloemen zaad oogsten
Zaadjes van allerlei bloemen
(Gewoon de uitgebloeide
 bloemen plukken en drogen.
Ergens daarin zitten de zaadjes)
Afgelopen week niet zo veel op de tuin geweest, ondanks het mooie weer. Vandaar ook al bijna een week geen blog! Maar ik heb wel een aantal andere tuingerelateerde dingen gedaan. Ik heb zaadjes verzameld, pvc buizen gezaagd en een zaadbakje gemaakt (dan laatste heeft Ruurd vooral gedaan, ik heb erbij gestaan, gekeken en commentaar geleverd :-D ).


Zaden oogsten
Het bestellen van zaden stel ik nog even uit, dan moet ik eerst inventariseren wat ik nog heb en wat ik volgend jaar allemaal wil. Natuurlijk heb ik daar wel al wat ideetjes over (mijn tuin is te klein voor mijn ideetjes), maar ik ga eerst alles precies bedenken en urenlang door gidsen van zaadhandels bladeren/ scrollen. Waar het nu wel tijd voor is, is het verzamelen van zaad van éénjarige bloemen.  
En dus ben ik de tuinen afgestruind van ouders, schoonouders, vrienden en buren. De oogst? Rode zonnehoed, stokrozen, campenula's, lavendel (geen idee of dat wil uit zaad), reuzenbalsemien, iets dat leek op agastache en een boel bloemen waarvan ik geen idee heb hoe ze heten, maar die er wel mooi uit zagen. Tegen de tijd dat ik ze ga zaaien ben ik al lang vergeten wat alles is (nu al grotendeels) en ik had geen zin om tien verschillende plastic zakjes te gebruiken, dus ik heb alles bij elkaar gegooid. Oftwel: Dat wordt één grote verrassing volgend jaar:-). Ik hou wel van verrassingen.
knolvoet voorkomen
Een tros PVC-buisjes.
Aan elkaar gerijgd voor vervoers-gemak..


PVC buizen zagen
Ik was al een poosje op zoek naar een pvc- buis om daar volgend jaar kolen in te planten ( zie het bericht mooi weer en knolvoet deel 2 ). Kom ik bij m'n ouders op de zolder van de schuur.. En wat zie ik daar? Jawel, een pvc- buis. Precies de goede maat ook nog, ongebruikt én ik mocht em hebben. Dus die buis in stukjes gezaagd (heb ik helaas geen foto van gemaakt; hele grote zaag). En toen met fiets, bus en weer fiets naar huis.. Ik had ook nog Ruurd z'n fiets mee, die toch al veel te groot is dus dat was een avontuur (dit keer gelukkig, geen foto). Nu kan ik volgend jaar 15 kolen planten... Dat wordt nog wel even dubben.. 
Mocht je dit trouwens ook willen proberen; mijn boerenkolen staan er goed bij en mijn koolrabi's waren gezond en lekker, maar hadden onder de diepte van de pot nog wel een beetje knolvoet. Daarom heb ik er ook voor gekozen om de buizen 15 centimeter lang te zagen, de potjes waren volgens mij 9 cm. 


Zaadbakje
Een bakje voor zaadjes
Het bakje krijgt nog een likje verf.
 Bouwtekening volgt nog.
Hoeveel zakjes zaad heb jij? Ik heb geen idee hoeveel ik er heb, maar aardig wat. Ik gebruik nooit het hele zakje in één keer en heb dus altijd over. Die zakjes zaad bewaarde ik tot nu toe in een flinke bloempot, die daar al snel te klein voor werd en in een Rituals geschenk verpakking, die ook niet echt handig was.. Als gevolg liggen er meestal overal zakjes. Die ik dan weer kwijt ben etc. 
Ruurd was hier wel klaar mee (en ik eigenlijk ook wel) en is dus aan de slag gegaan om een bakje te maken. Het word een mooi bakje, model schoenendoos, waar héél veel zakjes met zaadjes in kunnen. 
Foto van het eindresultaat volgt nog. Nu moet ik mij alleen nog in houden om niet zó veel zaadjes te kopen dat dit bakje ook weer te klein is :-D.  






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!