zaterdag 17 september 2016

Nóg meer boontjes én ingemaakte courgettes

's Avonds nog even naar de tuin om een maaltje boontjes te plukken. De bonenplanten zijn over hun top, maar er zit vast nog wel een éénpersoons portie bonen aan. Daarna door naar de supermarkt.
Zo dacht ik.

meer boontjes
Een jumbo-plastic tas vol boontjes :-D
Nou het was maar goed dat ik vast een boodschappentas meegenomen had, het kleine bakje dat ik voor de boontjes bestemd had stroomde al snel over :-D. Waar een paar dagen 30 graden al niet goed voor is. De planten staan ook nog opnieuw in bloei én de jonge plantjes die ik eind juli gezaaid had zijn inmiddels groot geworden en zitten ook vól bonen. Anderhalve kilo... minus

wat ik 's avonds opgegeten heb, heb ik nog steeds ruim een kilo boontjes hier in een boodschappentas staan. En dat terwijl mijn vriezer al propvol met bonen zit. Wat zal ik eens gaan doen? Wecken? Nog een keer proberen in te zouten? (ik heb inmiddels nog een aantal recepten gevonden, ik laat weten wat werkt nadat ik ze geproefd heb..)
Of zal ik ze van het weekend meenemen naar m'n ouders? Komen ze ook wel op, en vers zijn ze natuurlijk wel het allerlekkerst. Ook het minste gedoe, al heb ik ook wel zin om iets in te maken.. 
Geen probleem, ik heb ook nog 7 courgettes liggen, ga ik die wel inmaken:-) Daar heb ik inmiddels een goed recept voor. Al ben ik niet zo heel erg van de recepten, ik doe altijd maar wat, dus het is ook elke keer weer net een beetje anders :-D.

Dit is wat ik doe:
Ik snij de courgette(s) in kleine stukjes, die gaan in een vergiet met flink wat zout (paar eetlepels, tot alles bedekt is met zout). Die zet ik in de gootsteen met iets zwaars erop en blijft daar een paar uur staan. Die tijd kan je mooi gebruiken om je (weck)potten (of potjes met schroefdeksel) uit te koken. Ik doe ze gewoon (schoon) in een grote pan met water en dat laat ik ca. een half uur koken. 
courgette inmaken
Ik heb al een plank vol ingemaakt boontjes, courgette en bietjes..
Daarna ga ik azijn koken met suiker (per 500 ml azijn gebruik ik 300 gram suiker) Het is een beetje een gokje hoeveel vocht je precies nodig heb, beter te veel dan te weinig. Wachten tot de suiker opgelost is en de azijn kookt. Ondertussen een uitje snijden, die kan bij de azijn in. Theelepel kurkuma erbij, beetje mosterdzaad. Het vocht uit de courgette drukken, goed afspoelen (zodat het zout eraf is), en weer het vocht eruit drukken. De courgette even kort meekoken en dan kan je de potten vullen. Dat gaat heel makkelijk als je een trechter hebt, als je die niet hebt (zoals ik), is het een heel gepiel :-D.
Datum erop schrijven, en minstens 3 weken laten staan voor je het opeet. 
Smaakt een beetje naar atjar tjampoer, heel lekker. 

En je kunt natuurlijk variëren, meer of minder suiker, andere kruiden (jeneverbes, laurier, peper) andere groenten erbij... Mocht je dit recept te zuur vinden en een deel van de azijn willen vervangen (door water of vruchtensap bijvoorbeeld) dan moet je even op zoek naar een recept. De azijn zorgt in dit geval namelijk voor de houdbaarheid en minder azijn kan daar dus invloed op hebben. 
Eet smakelijk (over een paar weken dan..)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!