zondag 4 september 2016

oogst spreiding

Het is september, de piek is geweest, het is officieel naseizoen. 
spreiden van oogst
Mini boontjes aan de nieuwe planten,
kan ik over een week ofzo oogsten.
We oogsten nog steeds boontjes, maar niet meer zoveel als een paar weken geleden, er zijn nog courgettes, maar we komen er niet meer in om, er zijn nog tomaten te oogsten, maar bijna geen groente tomaatjes meer, en dat geldt voor veel groenten. Maar toch hoeft het niet zo te zijn dat je in juli en augustus dagelijks met een emmer vol groente thuis komt en dat het dan in september gebeurt is.
Als je slim plant (zowel plannen als planten) kan je veel langer oogsten en heb je niet zo'n steile piek, waarbij je in de zomer bijna geen boontjes en courgettes meer kan zien en de rest van het jaar zonder zit. 

De eerste oogst spreiding is bij mij begonnen doordat zaaisels minder goed opkwamen dan gehoopt of ernstig door slakken werden opgegeten, of ander onheil dat jonge plantjes kan overkomen. En dan zaai je een paar weken later nog een keer. De eerste zaaisels zijn natuurlijk eerder oogstbaar, te 'herkansing' komt wat later op gang en kun je wat langer door oogsten. Ik heb bijvoorbeeld één stok van mijn stokbonen pas later gezaaid (geen idee of ik die stok was vergeten of dat geen van de bonen opgekomen is..). De andere stokbonen lopen op hun laatste benen, hier en daar nog een bloemetje en nog wat boontjes die moeders mooiste niet meer zijn, de bladeren beginnen al dor te worden. Maar dien éne stok, die bloeit nog volop en hangt vol met lange, rechte, donkerpaarse, bonen. 
oogst spreiding
Nog jongere boontjes,
dat is nog even afwachten
of die nog boontjes gaan maken..
Toen ik mij realiseerde dat ik van die laatste stok niet alleen later, maar ook langer kon blijven oogsten heb ik nog maar eens extra stamboontjes gezaaid, eind juli. Ik denk dat ik daar volgende week de eerste boontjes van kan oogsten (en ik heb zelfs nog begin augustus boontjes gezaaid, ik zie wel of het nog wat wordt). 

Natuurlijk heb je kans dat het mislukt. De bietjes en worteltjes die ik eind juli en begin augustus zaaide (volgens het zakje zaaien tot half juli) hebben nog wel een mooie nazomer nodig. Ze zullen misschien wat kleiner blijven, en als het in oktober al gaat vriezen wordt het misschien wel helemaal niks. Maar als ik niet had gezaaid was het zowiezo niks geworden. 
Hetzelfde geld voor het voorjaar. Je kunt tot 15 mei wachten met de eerste boontjes zaaien, maar je kunt ook op 1 mei alvast een poging doen, als het niks wordt, zaai de 2 weken later nog een keer en 3 weken daarna nog een keer. Veel groenten doen het met een beetje geluk al veel eerder en nog veel later dan op het zakje vermeld staat (al blijft het altijd een risico).

Je kunt je oogsttijd ook verlengen door verschillende rassen te kiezen. Veel mensen doen dit al bij prei (zomer en winterprei) en aardappels (een vroeg ras en een middelvroeg ras). Maar neus vooral deze winter de zaadgidsen eens na bij welke groenten er nog meer verschil zit in oogsttijd. Tomaten en paprika's zowiezo, wortels ook. Misschien wel bij uien? Kolen? Courgettes? Veel vruchten hebben ook vroege en late variëteiten: Aardbei, framboos, appel, peer, pruim. 

groente kunst
Kunst op de open dag.
Geloof het of niet, maar dit is allemaal groente!
En tenslotte als je bonen planten als je al je zomergroenten al geoogst hebt kan je je nog verheugen op de herfst groenten: Pompoenen, droog-boontjes, bewaarappels, veldsla (kan je nu zelfs nog zaaien!) en boerenkool. Voor degenen die een kas hebben is er zelfs nog een optie om weeuwenteelt toe te passen, waarbij plantjes (vaak bloemkool) in het najaar gezaaid wordt, in de kas overwinterd, om dan in het vroege voorjaar al verse groente uit eigen tuin te kunnen oogsten. Maarja, geen kas..

PS: De open dag was zeer geslaagd! Zie facebook voor meer foto's van de open dag.

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Mooi hè! Ik ben helaas de naam vergeten van de mevrouw die het gemaakt heeft... Misschien kan iemand anders die nog aanvullen?

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!