dinsdag 16 augustus 2016

surprise!

Niet heel goed te zien, het is
maar een klein bloemetje, maar tóch.
Op de achtergrond zie je
nog net een puntje rucola.
Het leukste aan een tuin vind ik denk ik de verrassingen. Dat je je tuin op loopt en ineens ziet dat mooi bloeit, of dat al bijna geoogst kan worden! Hoe minder je het verwacht, hoe groter de verrassing natuurlijk.

Zoals de viooltjes die ik ongeveer een maand geleden zaaide, zodat ze vólgend voorjaar zouden bloeien.. Zie ik ineens een bloemetje! Of ze volgend jaar weer gaat bloeien..? Dát wordt een verrassing :-) 
Op de achtergrond van de foto nog zo'n verrassing; een rucola plantje, net als de rucola die er vorig jaar stond alweer mooi aan het bloeien, wie weet istie er volgend jaar weer :-) (al is zo'n stiekeme zelf uitzaaier natuurlijk niet handig in verband met de vruchtwisseling...)


Ook deze paprika verraste mij: Al weken langen zaten er groene vruchtjes in de plant die niet zo veel zaten te doen... Ik dacht dat ze nog wel een bak zonlicht en warmte nodig zouden hebben. En toen ineens, van de ene op de andere dag, knalrood! Surprise!!
Bijna helemaal rood mini-paprikaatje.
Paprika erboven heeft in te felle zon
gestaan en een brandplek opgelopen.
Wordtie niet minder lekker van. 
Of die plantjes die a tijden in een hoekje stonden te verpieteren, hadden ineens, uit het niks leek het wel, intens blauwe bloemen. Lobelia denk ik...

Onkruid kan soms zelfs verrassend zijn. Ik schrijf al eens over een 'onkruid' dat komkommerkruid bleek te zijn, en nu nog steeds prachtig bloeit en gonst van de hommels en de bijen. Ik laat met opzet wel eens een plantje staan om te kijken wat het wordt. Wat ik tot nu toe 'gekregen' heb: Teunisbloem, wilgeroosje, muskuskaasjeskruid, bergbastaardwederik en natuurlijk een boel plantjes die toch te onkruidig waren om nog langer te tolereren :-). Ook deze mooie bloemen moeten wel allemaal tijdig verwijderd worden voordat ik volgend jaar een tuin vol heb met wilgeroosjes en bergbastaardwederikken...

Of mijn pompoenplant; al tijden veel mannelijke bloemen (vormen geen pompoen) : Zat er opeens een dikke pompoen aan (die ook nog anders was dan ik mij van het plaatje op het zakje meende te herinneren). Achteraf zag ik op een foto dat er eerder (natuurlijk) al een klein bolletje zat, maar dat heb ik blijkbaar gemist. Inmiddels zitten er al een stuk of 4 pompoenen aan en de plant bloeit vrolijk verder. Nu nog afwachten of de smaak ook zo verrassend is...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!