vrijdag 12 augustus 2016

Bramen!

Bramen in de volkstuin
Prachtige kleuren!
En let ook op het bijzonder blad op de achtergrond!

Om mij heen zijn een aantal tuinen nog leeg.. Mocht je nog belangstelling hebben voor een volkstuintje, dan kan dat dus zonder probleem, word je mijn nieuwe buurman/vrouw :-). Ik vind het namelijk maar helemaal niks, al die lege tuinen. Het ziet er niet mooi zo'n door onkruid overwoekerde tuin, ik krijg er veel onkruid van én ik kan nooit eens aan m'n buur vragen of hij/zij ook last heeft van knolvoet, waarom zijn aardbeien zo veel beter dragen dan die van mij en of hij wel eens meloen in de tuin gehad heeft, ik noem zo maar wat. 

Bovendien worden de leegstaande tuinen hoe langer hoe oncontroleerbaarder, de tuinen naast en tegenover mij waren beide aan het begin van het jaar nog verhuurd. Er stonden appelboompjes, bessenstruikjes, wat overgebleven groenten van vorig jaar (bloeiende prei en kolen, mooi!), en mijn ene buurman had zelfs nog aardappelen gepoot (die helemaal kapot zijn gegaan aan de phytophtora). Helaas als het onkruid een keer goed begint te woekeren blijft daar weinig van over... Door de vereniging worden daarom alle leegstaande tuinen regelmatig gemaaid. Gelukkig houden ze daarbij wel rekening met de appelboompjes en bessenstruikjes.
Maar nu, sinds een week of twee is de tuin tegenover de mijne weer verhuurt. De helft althans, het was namelijk een hele grote tuin. De nieuwe eigenaar is direct goed bezig gegaan, laten ploegen en vrezen, goten gegraven, verhoogde bedden gemaakt, en ook al kolen en prei geplant. Binnen een paar dagen van wildernis naar tuin. Mooi om te zien.
Heerlijke bramen
Zwart glimmende bramen!

Mijn nieuwe buurman had alleen geen behoefte aan de vele vruchtenstruikjes die er nog in de tuin stonden... Een stuk of 3 zwarte bessen, een blauwe bes en een braam. 

Geen probleem, omringende tuiniers mochten een struikje adopteren mits ze hem zelf uitgroeven... En zo werd ik de nieuwe eigenaar van een braamstruikje...
( Het verplanten bleek overigens lastiger dan verwacht, bij het graven van een ruim plant gat bleken er stukken glas van 20 x 30 centimeter in de grond te zitten!)

Het braamstruikje is goed aangeslagen, de eerste dagen was hij wat slapjes, maar na 2 dagen en 5 gieters water was hij weer hardstikke blij. Het is een hele bijzondere braam, hij heeft namelijk geveerd blad (normaal heeft een braam 3 ronde blaadjes bij elkaar). Eerst twijfelde ik dan ook of het wel een braam was. Na wat googelen vermoed ik dat het een 'Thornless evergreen' is. Geen dorens, in de winter groen.. Kon minder. Nu nog bramen :-D. Daar hoefde ik gelukkig niet lang op te wachten.. Ik heb inmiddels geleerd dat ik wat geduld moet oefenen, een zwarte braam en een rijpe braam zijn blijkbaar niet hetzelfde. Als ik ze moet plukken, dus eraan trekken, dan zijn ze nog een beetje zuur. Als ze er bijna vanzelf afvallen als ik vastpak zijn ze heerlijk zacht en zoet... mmm...

Wat vind jij van bramen? Zo eten of ergens doorheen? Laat het weten in de comments!


Ps: Ik ben bezig met een experiment om bonen in te zouten... Helaas is er op internet en zelfs in mijn inmaak-bijbel "Rijke oogst" van Alys Fowler, weinig over te vinden. Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!