woensdag 24 augustus 2016

Het gaat maar door!

Oogst, oogst, oogst...
veel courgettes
Ik oogst de courgettes klein, dan zijn ze lekkerder,
en 9 kleine courgettes zijn beter op te krijgen dan 9 grote...
Als ik bij iemand op bezoek ga neem ik een courgette mee :-)
Je bent even een paar dagen weg en dan is het weer raak: 4,5 kilo boontjes, 9 courgettes, een emmer onkruid. We kunnen deze week nog een keer bietjes eten, de eerste winterwortels beginnen groot te worden en de paprika's, komkommers en tomaten op het balkon beginnen ook te rijpen. Mijn diepvries begint zich te vullen, ik experimenteer met wecken en boontjes inzouten. De wintervoorraad is bijna klaar ;-)
Gisteren spinazie gegeten, gewokt met ui en tomaat uit eigen tuin. Alleen het gehakt kwam niet van eigen koe, bij gebrek aan een koe.
Dat heb ik de laatste tijd vaak trouwens: Alleen vlees, boter, koekjes en afwasmiddel haal ik nog bij de supermarkt, de kassières zullen wel denken dat ik zeer ongezond leef ;-).

Mais
popcorn zaaien
Mais planten zijn best wel mooi...
Ook mijn mais planten doen het goed. Ik ben eigenlijk niet zo'n mais eter, de weeïge smaak van suikermais... Als ik het voorgeschoteld krijg eet ik het, maar ik zal het niet snel zelf klaarmaken. Waarom ik dan toch mais verbouw? Om de popcorn :-). Ik heb een keer een zakje popcorn-mais gekocht (dus nog niet gepopt). En bij wijze van experiment een paar korrels gezaaid. en zowaar: Ik heb 2 mais planten! Nu nog afwachten of het willen poffen... Op het gebied van experimentjes trouwens, voor wie het interesseert; mijn pinda-experiment is niet gelukt, de pinda's schimmelen en kiemen niet. Mogelijk zijn ook niet-gebrande pinda's wel gekookt of anderszins bewerkt. Volgend jaar kijken of ik zaai-pinda's kan vinden.

Raar
Ook een plant die het goed doet: Mijn perenboompje, van het voorjaar gekocht bij de Lidl. Had wat opstartproblemen, duurde lang voordat hij blad kreeg, maar nu doet hij het goed. Hij bloeit zelfs.. Jawel, mijn perenboom bloeit half augustus... Straks in januari rijpe peren denk ik :-D.

haricots mauve
3,8 kilo paarse boontjes,
en dan nog een lading groene, die niet op de foto staan :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!