vrijdag 7 juli 2017

Goed en minder goed.

Het is al even geleden dat ik voor het laatst een blog schreef. Druk gehad met werk, de tuin en andere dingen en als dan de keuze is tussen nog even naar de tuin of nog even een blog schrijven, dan ga ik toch liever even naar de tuin.
En als je dan een poosje wat minder vaak op de tuin bent dan groeit alles zó ontzettend hard! De tijd is nu echt aangebroken dat planten volwassen worden, dat we elke avond van de tuin kunnen eten en dat veel bloemen op hun mooist zijn. De verleiding is dan groot om alleen maar één grote foto collage te maken met hoe mooi en goed alles gaat, maar dat is niet helemaal eerlijk, er gaat namelijk ook genoeg mis. En dat vergeet ik en ook andere bloggers vaak te vermelden. Want het is echt niet zo dat een food-blogger nooit wat laat aanbranden, dat een klus-blogger zich nooit verzaagd en dat een tuinblogger nooit mislukkingen kent. Dus hierbij een mix van wat er de afgelopen weken goed én minder goed ging op de tuin.




Allereerst wat mooie bloemen: De prei van vorig jaar die ik had laten staan, hij is ongeveer anderhalve meter hoog, trekt veel bijen en ruikt lekker (niet naar prei). Dan een stampronkboon, fél rode bloemen, als de bonen ook nog lekker zijn wil ik volgend jaar meer plantjes. En helemaal een rechts een broccoli, een bloemknop, al ga ik haar natuurlijk oogsten voordat ze gaat bloeien. Wel een grote plant trouwens, voor de hoeveelheid broccoli die het oplevert...

Dan een oeps-momentje..
Ons perenboompje hadden we in maart een beetje opgebonden zodat de takken wat meer open gingen staan en niet over het pad heen groeiden. Ze is echter veel sneller gegroeid dan ik had gedacht, vooral in de dikte. Helemaal om het touwtje heen. Met heel veel moeite heb ik de touwtjes weer los weten te krijgen..



Nog een 'mislukking' al viel deze ook wel weer mee. Om de een of andere reden is deze koolrabi helemaal open gebarsten. Misschien door een insect of een ziekte, misschien doordat er een klein scheurtje in zat waar water in gelopen is. Hij is in elk geval helemaal misvormd. Schillen was lastig, maar daarna smaakte de knol gewoon als een 'normale' koolrabi.





De eerste aardappeloogst! Van de  paarse bergerac-aardappel, dit is volgens mij een late aardappel, maar ze had al de eerste sporen van phytophtora op het blad, en mijn vroege 'gewone' aardappel (geen idee meer welk ras, maar in elk geval geel) had het nog niet. Dit is de oogst van twee planten, best veel, maar welk heel kleine knolletjes.
Daarna een foto van de nieuwe tuin. De ingegraven oliedrum is al half uitgegraven, hij zat vol met glas, grond en troep. De rest van de tuin is gemaaid, ziet er direct een stuk beter uit. Bij het aanharken van het maaisel nog wel een wespennest ontdekt...
Als laatste een foto van onze bonen. Sommige "stam"-kievitsbonen zijn al bijna boven aan de stok. Grote planten ook. De kolen aan de andere kant van het pad zijn óók al zo groot, dus van een pad is niet echt sprake meer..




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!