zondag 16 juli 2017

Vol


bloemen tussen de kolen
Koolrabi, bloemkool, oost-indische kers,
goudsbloem en nog wat rucola tussendoor.
En daartussenin moeten ook nog ergens spitskolen staan..
Mijn tuin is vol. Niet echt een verassing natuurlijk, ik heb niet voor niet een tweede tuin gehuurd, maar op sommige plekken is het wel heel erg een jungle aan het worden. Ruurd wil me nog wel eens voorhouden: "Als op het pakje staat dat een plant zo groot wordt (houdt z'n handen ver uit elkaar), moet je ze niet zo (handen dicht bij elkaar) dicht bij elkaar zetten. En hij heeft natuurlijk gelijk. En toch doe ik dat steeds weer. Of eigenlijk, ik zaai of plant de groenten in het voorjaar op de goede afstand, en denk dan later "oh, daar is nog wel wat ruimte over, daar kan dit plantje nog wel tussen". Waardoor er nu een rij goudsbloemen tussen mijn kolen staat, en de stamboontjes ook een beetje tussen de stokbonen en de kolen in gepropt staan. Als die stamboontjes dan ook nog stokboontjes blijken te zijn wordt het wel érg vol..
En dus snoei ik goudsbloemen, bind ik bonen op en ben ik blij dat ik de eerste kolen kan oogsten zodat we weer wat ruimte krijgen (Vandaag de eerste broccoli gegeten! Hij was groot en lekker, wel wat beestjes hier en daar). 
Die goudsbloemen tussen de kolen hebben overigens wel nut: De koolvlinder herkent haar 'slachtoffer', de koolplant, door zijn vorm (grote ronde plant). Door er bossige planten omheen te planten zijn ze minder goed herkenbaar. Ik heb tot nu toe dan ook nog maar een paar koolwitje-rupsen gevonden (snel afkloppen). 


uien oogsten
De uien zijn 'gestreken'. Oftewel: ze liggen plat.
Als ze zo een poosje gelegen hebben
kunnen ze geoogst worden.
Het eerste rijtje hangt bij mij inmiddels
in grote bossen  aan de waslijn op het balkon.
Gelukkig komt er ook alweer wat ruimte vrij. De aardappelplanten heb ik afgeknipt want er kwam steeds meer phytophtora in. De knollen oogst ik plant voor plant zoveel ik nodig heb, ik heb geen kelder, dus de beste bewaarplek is onder de grond. Daar is het hopelijk nog 'vol' met aardappels, maar boven de grond lijkt het heel erg leeg. Gelukkig heb ik nog boerenkooltjes staan en kan ik nog bieten, stamboontjes en spinazie zaaien. 
De uien liggen al een paar weken plat en kunnen geoogst worden, de eerste rij heb ik er vanochtend uit gehaald. Ze zijn gróót! Sommige uien zijn groter dan een flinke appel.. Ze hangen nu in bossen te drogen op het balkon. 

Onze nieuwe tuin begint steeds meer ergens op te lijken. In het achterste stuk gaat de zoektocht naar glas nog door, maar het wordt steeds meer echt zoeken in plaats van rapen. Ondanks dat het terras gaat worden wil toch zo veel mogelijk glas verwijderen. Het voorste deel van de tuin is geploegd. Als het weer wat droger wordt zal het ook gefreesd worden. En na ploegen en frezen ziet een tuin er uit als schone zwarte klei. Natuurlijk is dat niet zo, de grond zit nog vol met klein gehakselde stukjes wortel. Een deel van die wortels zal hopelijk doodgaan, maar juiste de naarste onkruiden (winde, kweekgras) overleven zo'n hakselpartij. Eén grote lange wortels is dan veranderd in een heleboel kleine stukjes, die uitgroeien tot een heleboel kleine windetjes. Daarom heb ik geprobeerd om al flink wat winde-wortels er uit te trekken, elke wortel die ik er nu uit haal scheelt later 10 plantjes.
Het kleurrijke hoekje bij de appelboom.
Ik heb overal bloemen staan
en mijn tuin gonst van de bijen en hommels
Broccoli, boontjes, bietjes, uien,
een koolrabi en een paar worteltjes.
De oogsttijd is begonnen!



2 opmerkingen:

Bedankt voor je reactie!