zaterdag 24 juni 2017

Zomer!

Droogte
Gigantische spitskolen met al een mooie, grote kool erin.
Prachtige plant ook.
Eindelijk regen afgelopen dagen! Ik kan me herinneren dat ik een paar weken geleden ook al een blog schreef over de droogte en dat er eíndelijk regen was. Die dag heeft het een uurtje ofzo geregend en daar moesten we het weer een paar weken mee doen. Maar gisteren, vannacht en vandaag is er geloof ik flink wat water gevallen. Straks even op de tuin kijken en dan hoop ik dat de grond goed nat is, niet alleen de bovenste anderhalve centimeter zoals gisteravond het geval was. 
Volgens het weer bericht komt er komende week nog meer water, al moet ik zeggen dat mijn weerbericht dit jaar al heel veel water voorspelt heeft dat niet gevallen is.


meer sperciebonen!
Dit zijn mijn stokboontjes, de top is bereikt!

Groei!
Ondertussen groeit alles, ondanks de droogte, erg goed op de tuin. De stokbonen komen al boven de stok uit, de kapucijners gaan we vanavond eten, we zien bijna groen van alle sla, de uien doen het goed, de eerste koolrabi is geoogst,  we kunnen binnenkort bietjes gaan eten en de eerste spitskool heeft al een flinke kool gemaakt. Zelfs mijn knofloken die dood gingen door een flinke roest-infectie (volgens internet onschuldig, maar dus wel dodelijk voor mijn knoflookplanten), bleken al mooie knoflook knollen gemaakt te hebben. Wellicht wat minder lang houdbaar dan anders, maar nog steeds eetbaar en lekker!
Dit is overigens voor mij de eerste keer dat ik spitskool in de tuin heb, dus ik ben heel enthousiast met die joekels van koolplanten en ik heb geen idéé wanneer ik ze kan oogsten. Op internet vind ik nuttige opmerkingen als: 'wanneer de kool groot genoeg' en 'als de kool klaar is'. Wat heb ik daar nu aan? Dus als er iemand is die mij kan vertellen hoe ik weet wanneer de spitskool klaar is: graag! Een goed recept voor spitskool (of zuurkool) is trouwens ook welkom, ik houdt namelijk eigenlijk helemaal niet zo van spitskool... 


Stam of stok? 
Ik heb dit jaar een leuk droogbonen ras uitgezocht: De kievitsboon. Mooie rood-wit gespikkelde boontjes, leek me leuk. In mijn hoofd had ik een stokbonenras uitgezocht, dus ik had begin mei al stokken in elkaar gezet. Toen ik ze wou gaan zaaien zag ik op het zakje staan: Stamkievitsboon...
Mijn tuintje staat flink vol!
Nou ja, dan maar zonder stok. Bij de al klaarstaande stokken heb ik éxtra veel stokslabonen gezaaid (alsof die ca. 10 kg van vorig nog niet genoeg was).
Maar nu anderhalve maand later zijn die stám-kievitsbonen al meer dan een meter hoog! En ze lijken niet van plan om te gaan stoppen met groeien. Een bamboe stok die ik er naast zette werd snel in gebruik genomen om er omheen te kronkelen als een echte stokboon! 
Dus toch nog maar overal stokken erbij geplaatst. We zullen zien hoe hoog ze worden. 

Rabarber
Volgens vele ervaren tuiniers mag je rabarber oogsten tot aan de langste dag (21 juni) daarna maakt de plant teveel oxaalzuur aan en dat zou slecht zijn voor onder andere onze botten. Hoewel ik ook wel eens hoor dat dit allemaal wel wat mee valt, en het zeker niet zo zal zijn dat de rabarber opééns niet meer goed is op 22 of 23 juni, heb ik me er toch braaf aan gehouden. Op 20 juni heb ik twee derde van onze gigantische rabarber gesnoeid. Bijna 3 kilo rabarberstelen! Een deel weggegeven en een deel de diepvries heb tot het moment dat ik tijd en zin heb om moes/taart/crumble of iets anders te maken. Gelukkig kan rabarber goed ingevroren worden. Ook wecken gaat heel erg goed, leuk om een potje weg te geven! 

Onder: Rabarber. Ik, trots met mijn eerste koolrabi. De uien worden al groot!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!