dinsdag 6 juni 2017

Regen

Weken hebben we er op gewacht. Steeds werd het beloofd en bleef het uit. En nu eindelijk! Regen. 
barsten van de droogte
De barsten zitten in de grond.
Direct ook code geel en dikke buien, had nou ook weer niet gehoeven, maar toch. Regen is regen. Ik ben er blij mee. Al die weermannen en vrouwen en vakantiegangers afgelopen weekend die maar om het hardst riepen wat een mooi weer het was en wat geweldig, dat pinksterweekend. En op de tuin keek iedereen hoopvol naar de lucht, 'zou het eindelijk komen'?
Want het was droog. Heel droog. Waar in andere delen van Nederland nog wel eens een buitje langs kwam hebben we in Groningen al heel lang geen regen meer gehad, wel een week of 3 denk ik. Zo droog dat niet alleen de zaailingen en pas verplantte jonge plantjes een beetje water kregen, maar dat ook kolen, courgettes en uien water wilden, en geen half gietertje, als je toch water geeft, dan ook véél water. 
Maar goed, het hoeft dus niet meer, de regen is, met bakken tegelijk (zul je zien dat alles verzuipt en wegspoelt, we moeten tenslotte wel wat te klagen houden). 

Behalve de droogte en de nog a
ltijd vrij rond gravende mol ligt mijn tuintje er goed bij. Hij staat vol, vrijwel alles groeit goed, weinig onkruid. In 5 minuutjes per dag (plus de afgelopen week nog wat gieters brengen) is de tuin weer aan kant. En dat is veel te weinig, ik wil best een paar uur per week met mijn tuin bezig zijn. En dus overweeg ik om een tuintje er bij te huren. 2 tuinen verderop ligt een onverhuurd stuk. Een grote chaos, die tuin. Vól met glas (waarom?), een grote compostbak vol met winde, een ingegraven oliedrum (waarom?), een grote boomstam en heel veel onkruid. Maar ook een hele mooie appelboom, als pluspuntje. Daar zit flink wat werk in om het in een fatsoenlijke tuin te veranderen en Ruurd vind het dan ook een heel slecht idee (die vraagt zich af wie die oliedrum uit gaat graven). Wordt vervolgd..

vlierbloesemsiroop maken
Vlierbloesem.
Ondertussen had ik dit weekend een projectje dat misschien niet écht iets met tuinieren te maken heeft, maar wel had kúnnen hebben. De planten die ik gebruikt heb hadden namelijk zó in mijn tuin kunnen staan (als die een paar honderd vierkante meter groter was geweest). Maar dat stonden ze dus niet. Gewoon in de gemeente bosjes naast de flat staan een aantal vlierstruiken. En vlierstruiken bloeien zo eind mei, begin juni. Nu dus (hier wel zo'n 2 weken later dan in het zuiden van het land, merkte ik). Ik had al een paar mensen gehoord en gelezen die vlierbloesem siroop maken, en dat leek mij een goed idee. 
En dus ging ik vlierbloesems plukken. Mijn recept zei alleen "veel", dus ik had heel erg veel mooie grote schermen verzameld. Beetje te veel misschien. Een halve boodschappentas vol, leverde uiteindelijk 5,5 liter vlierbloesemsiroop op. Ruurd lust het niet, dus mocht je binnenkort op bezoek komen, weet je vast wat je drinken krijgt.
Ik heb uiteindelijk dit recept gebruikt, met iets minder suiker ( ik had 4 liter "sap" en heb 4 kilo suiker gebruikt). En het is heel goed gelukt, erg lekker. Mocht je voordat je hier heel veel tijd en werk in gaat stoppen je afvragen of je vlierbloesemlimonade eigenlijk wel lekker vind, bij de Ikea verkopen ze ze het ook, en het smaakt precies zo (je kunt het dus ook gewoon daar kopen, maar dat is toch minder leuk). Succes als je het gaat maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!