maandag 29 mei 2017

zomers

Even een open deur: Wat was het warm de afgelopen dagen! Te warm om binnen te zitten en een blog te schrijven. Te warm om op de tuin te zijn ook soms. Gewapend met een fles zonnebrand, een boek en een glas water zoek ik de schaduw op. Gelukkig komt vanavond eindelijk de beloofde regen, vanochtend leek het er ook al even op, maar de bui ging net om ons heen. Ik hoop dat er flink wat valt, want de komende week wordt het weer droog, wel wat minder warm gelukkig. 
volle tuin
De tuin staat vol!
De grotere planten die al diepe wortels hebben kunnen wel een poosje zonder water, dus echt grootschalig water geven was niet nodig. Als je even graaft kom je op een paar centimeter diepte al vocht tegen. Maar kleine zaailingen en zaaisels wortelen zo diep nog niet, dus die krijgen wel zo nu en dan een plens water. Liever om de paar dagen een complete gieter dan elke dag een beetje, dat dwingt ze om diepere wortels te maken op zoek naar het water. Ook de aardbeiplantjes wil ik nog wel wat water geven, die zijn nu bezig met aardbeien maken, en een aardbei bestaat nu eenmaal voor een groot deel uit water. Als alle kleine groene aardbeitjes straks grote rode aardbeien worden heb ik gigantisch veel aardbeien, dus ik hoop dat alles goed gaat!
Dat water geven doe ik pas 's avonds en dan naast of onder de plant, zeker niet erop. Waterdruppels werken namelijk als een vergrootglas en in de volle zon verbranden de blaadjes dan heel snel.

Die warmte, in combinatie met een beetje water zorgt er wel voor dat alles geweldig goed groeit. De aardperen kun je bijna zien groeien, de courgette krijgt elke 2 dagen een nieuw blaadje en toen ik één dag niet op de tuin was geweest waren de stokbonen ineens bijna 10 centimeter groter geworden. Ook het onkruid gaat hard, dus ik moet nodig weer eens wieden en schoffelen. 
veel kleine groene aardbeitjes
Als al die kleine groene aardbeitjes toch eens
dikke rode aardbeien zouden worden...
Nu alles zo hard gaat, staat mijn tuin bijna helemaal vol. De bonen zijn bijna allemaal boven (behalve de stam-pronkbonen die ik van mijn buurman kreeg, gisteren pas gezaaid. Ik ben heel benieuwd). De courgettes, tomaten en pepers staan erin. Hier en daar in de laatste vrije ruimtes nog wat worteltjes, bietjes en sla gezaaid. Ik heb zelfs tússen de aardappelplanten nog een rij spinazie gezaaid. Experimentje. Die tussenruimtes worden pas opgevuld als de aardappels veel groter zijn, spinazie groeit hard en kan ik oogsten voordat het zover is, hoop ik. Als dat goed werkt ga ik volgend jaar meer tussen de aardappels zaaien, kan ook best een rijtje sla of zelfs bietjes ofzo tussen..

Ook mijn rabarberplant is weer flink groot. Hij was na de eerste 2 keer oogsten een beetje zielig. Ik dacht dat wel normaal zou zijn, maar buurman beweerde anders: Daar moet mest bij, stikstof, C


ulterra! Die krijgt veel te weinig voedingsstoffen. Koemestkorrels waren volgens hem niet sterk genoeg en Culterra heb ik niet. Maar er lag verderop nog wel een flinke bult paardenmest... Nou is verse paardenmest voor veel planten te scherp, maar rabarber schijnt dus best wel wat te kunnen hebben...
En nou weetie niet meer hoe die het heeft, ik heb em een halve emmer paardemest gegeven en hij maakt 20 bladeren waar hooguit ruimte is voor 10. Dikke stengels met bladeren die geen ruimte meer hebben om zich uit te vouwen. Weer wat geleerd: Rabarber heeft véél mest nodig, meer is beter en het is niet snel te veel. Toch handig, van die ervaren buren.

snijbiet, pluksla, spinazie
Pluksla, spinazie, snijbiet,
we kunnen al goed eten van de bladgroenten.
In het kader van meststoffen heb ik ook nog wat anders gemaakt. Brandnetelgier. Een emmer vullen met jonge brandnetels (vergeet je handschoenen niet), vooral de toppen, afvullen met water, afdekken en een week laten staan. Stínken.. Niet normaal. Toen het te erg werd heb ik de gier in frisdrank flessen gedaan (vorig jaar had ik het in glazen flessen gedaan, en een paar op het balkon laten staan. 's Winters ging het vriezen, glas stuk.. Zo als ik al stinkt het een beetje. Plastic flessen dus). Volgende keer moet ik de brandnetels in een jute zak ofzo doen, want ik kreeg nu met geen mogelijkheid de prut er meer uit, mijn zelf geknutselde zeef zat direct verstopt. Dus de prut zit er nog bij in. Bij een volle gieter water doe ik een halve fles gier (1 op 10 ongeveer) en dag giet ik bij de kolen, de prei en andere "vreetzakken" die wel wat stikstof lusten. Ook giet ik het over mijn tuinbonen, die hebben namelijk last van luis en daar schijnt het ook tegen te werken.

Zo, het koelt hier wat af, dus ik ga nog even naar de tuin, waar een familie pas uitgevlogen winterkoninkjes mij van harte aanmoedigt. Geniet nog even van het mooie weer en straks de frisse regen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!