donderdag 4 mei 2017

mei


Nu het mei is wordt het ook tijd om de laatste
winterpreien van vorig jaar op te eten,
voordat ze gaan schieten.
Het bos op de voorgrond is rabarber,
vorig jaar nog een klein plantje, nu moeten
we door eten om alles op te krijgen.
Het is mei en het lijkt wel alsof de natuur ineens een sprongetje maakt. Plantjes die lange tijd niet meer waren dan 2 kiemblaadjes hebben 'opeens' de eerste echte blaadjes, bloemknopjes die al lang verstopt zaten tussen het blad gaan plotseling open. Een merel springt langs met z'n bek zó vol met wormen dat het een wonder is dat ze er niet uit vallen.
Ook het onkruid doet natuurlijk mee, tot nu toe hadden we alleen kiemende zaadjes van de populier, maar nu duikt er van alles op. En dan is het opletten: is dit gewoon onkruid? Of misschien een goudsbloem die zichzelf heeft uitgezaaid? In het eerste geval mag hij de compost hoop, in het tweede geval mag hij nog even blijven staan tot hij groot genoeg is om te verplaatsen waar ik hem hebben wil. Meestal halen die spontaan gezaaide bloemen overigens alsnog niet hoor: bij de volgende wied-ronde ben ik alweer vergeten dat er ook goudsbloemen of komkommerkruid zaailingen staan en zie ik alleen dat dit géén aardappelen zijn, en dus niet op dit veld horen. Nog erger is het als Ruurd gaat wieden: die herkent helemaal geen planten en verwijdert dus alles wat niet netjes op een rijtje staat. Als ik dus een keer uitschiet met het wortelzaad is het weg: niet netjes op een rijtje, dus onkruid.

En nu het mei is wordt het ook tijd om na te denken over de plantjes die na ijsheiligen uitgeplant gaan worden. Hoe zet je ook weer bonenstaken op? Ik weet nog dat ik vorig jaar in mijn uppie en met windkracht 7 wel wat problemen had.. Dit jaar een dag met windstil weer en een lange, handige helper uitzoeken...
Ik heb ook al voorzichtig een pompoen en een komkommer gezaaid, maar er kiemt nog niets.. Er kiemt dit jaar opvallend veel niet.. Misschien doe ik iets fout. Zaden die ik in de volle grond zaai doen het prima, dus het zal wel aan mijn zaaigrond of aan mijn water-geef-beleid liggen.
Ruurd is net lang genoeg.
Geen wonder dat dit mij vorig jaar
wat problemen opleverde..
Ik zaai in een mengsel van potgrond, kokosgrond en zand. Wat daar precies het idee achter is ben ik weer vergeten, maar ik gebruik die combi al jaren.
De zak potgrond die ik heb is wel troep trouwens. Gekocht bij de Lidl omdat die het dichtstbij was, maar dat doe ik niet weer. Het zit vol met takjes en een soort van 'haar'. Volgende keer gewoon naar het tuincentrum.
De kokosgrond ben ik wel heel enthousiast over. Je koopt het in blokken die zonder problemen in de boodschappentas passen, voor iets van 60 cent bij de Action. Vervolgens doe je er water bij en tadá 10 liter potgrond. Ik gebruik het niet puur omdat ik het wat structuurloos vind, heel los. De overgang naar kleigrond wordt dan wel heel heftig voor mijn plantjes. Ook heb ik wel eens gehoord dat er niet heel veel voedingsstoffen inzitten, al hoeft dat voor kiemplantjes natuurlijk ook niet.
Mocht er iemand tips hebben over geschikte zaaigrond (en niet die heel dure speciale zaaigrond..) dan hoor ik het graag! Voel je vrij om een bericht achter te laten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!