vrijdag 19 mei 2017

Bier, bezoek en een plantjesruildag

Bier
Je hebt ze vast wel eens gezien bij de supermarkt, van die smoezelige types, oude kleren, vaak met vlekken. Die op een rare tijd, 's ochtends vroeg bijvoorbeeld, alleen twee halve liter blikken van het goedkoopste bier halen. Verder niets. Dan weet je: Dat is een tuinier die op slakken gaat jagen.
Slakken zijn namelijk dol op bier. En net als bij mensen is het niet heel erg goed voor ze, nog wat slechter dan bij mensen zelfs, slakken zijn bijna direct dood als ze in bier vallen. Ik weet niet waardoor ze dood gaan, verdrinking, vergiftiging, maar het gaat echt heel snel. Een slak die boven het bier in het bakje zat gaf ik een klein duwtje en het was meteen gedaan..
Vorig jaar heb ik ook geprobeerd slakken te vangen met bier, maar dat was geen succes. De bekertjes die ik gebruikte regenden vol, werden uitgetrokken door vogels (om de dode slakken te eten?) en waaiden vervolgens weg. Nu heb ik officiële 'slakkenvallen', van stevig plastic en mét een afdakje. Ik had ze wel eens eerder gezien voor iets van 5 euro per val. Dat vond ik wat te gortig. 1,22€ per twee stuks bij de Action past beter in mijn prijscategorie.
Na de eerste 24 uur zaten in 5 van de 6 vallen direct al 10 tot 15 slakken. De 6e val stond wat meer midden in mijn tuin, blijkbaar komen de slakken meer van de buren, de goot en de sloot dan uit m'n eigen tuin... Doe ik toch iets goed in de slakkenbestrijding.. De slakkenlijkjes vis ik wel elke dag uit de val, anders wordt het zo'n stinktroep. De in bier gemarineerde slakken zijn een ware traktatie voor de familie merel die in de buurt woont. Mocht je binnenkort een merel zien die een beetje aan het zwalken is:je weet nu waardoor het komt.
De vallen staan klaar voor gebruik.
Ingraven, beetje bier erin (een halve liter is precies goed voor 6 vallen)
en wachten maar..
Het bier ververs ik pas als het stinkt, hopelijk duurt dat lang...
Die biervallen waren ook wel nodig, wát een slakken.. Met het warme vochtige weer kwamen ze 
allemaal te voorschijn. Tientallen heb ik over/in de sloot gegooid. Slakkenkorrels gestrooid (biologische van ecostyle, natuurlijk). En nog steeds worden m'n plantjes aangevreten :-S. 
Gelukkig zijn de slakken niet de enigen die het goed doen met warm, vochtig weer. Als het zo door gaat zijn m'n plantjes binnen een paar weken te groot om nog last te hebben van slakkenvraat.

Mol
Ondertussen hebben we nóg een bezoeker in de tuin. Geen planten eter, gelukkig. Ik denk zelfs dat hij wellicht aardig wat slakjes op eet. Maar hij maakt ook een bende van mijn tuin door gangen te graven dwars door mijn rijtjes groenten heen.. De mol.
Dat is natuurlijk het nadeel van losse grond met veel regenwormen, daar houdt meneer/ mevrouw mol ook van. Een buurman kwam direct met een klem aanzetten, maar tot nu toe is de mol de klem te slim af. Misschien vertrekt hij zo ook wel weer, hoop ik. En alstie nou netje óm mijn aardappelen heen graaft, magtie van mij blijven ...
Afbeeldingsresultaat voor mol
Mooi beest hè? Alleen niet in míjn tuin.. Foto van Wikipedia.
Plantjes ruilen
Morgen is op de Volkstuinvereniging Vinkhuizen de jaarlijkse plantjesruildag, zowel voor leden als niet leden. Het is de bedoeling dat iedereen zijn overschot aan plantjes mee neemt en ruilt met het overschot van anderen. Weggeven mag natuurlijk, verkopen niet. Ik ben heel benieuwd. Hopelijk komen er veel mensen, met interessante plantjes. Ik heb zelf in elk geval wel wat plantjes over. Niet dat ik nog echt ruimte over heb voor andere soorten, maar wie weet als iemand echt wat leuks heeft, dan maak ik wel ruimte :-)

Wil je altijd direct een berichtje krijgen als ik een nieuwe blog geschreven heb? Vul dan je e-mailadres in in de balk rechtsbovenin. Uitschrijven kan natuurlijk altijd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!