woensdag 14 juni 2017

lucht-ui, aardbeien en .. een nieuwe tuin!

Lucht-ui
Wat heb jíj nou in je tuin staan? Een ui die niet zo'n mooie paarse bloembol in z'n stengel heeft maar.. kleine uitjes! Die op hun beurt soms ook weer een bloemstengel maken met daarin méér kleine uitjes...
We kunnen inmiddels bijna niet
meer tegen de aardbeien op eten,
daarom maar eens geprobeerd te wecken.
Helaas is er iets mis gegaan en is de pot niet vacuum:-(
Komende week nog opeten dus..
Ik had het nog nooit gezien en Kees, bij wie ze in de tuin stonden ook niet. Hij had een paar bolletjes gekregen van weer een andere tuinier, simpelweg omdatie niet wou geloven dat het echt bestond, een uit waarbij de bolletjes niet onder de grond maar in de lucht groeien.
Na even googelen ben ik er achter dat het een egyptische ui ofwel een boomui is. Een doorlevende plant die zowel boven als onder de grond nieuwe bolletjes maakt. Ik heb een aantal van de kleindochter-bolletjes (dus de bolletjes die aan de bolletjes bovenin de plant zitten, als je begrijpt wat ik bedoel..) gekregen. Hopelijk groeien die weer uit tot een volwassen plant, want ik vind ze wel heel leuk en apart!

Aardbei
Het is vol op aardbei seizoen, op de hele tuin zie je overal planten vooral met aardbeien in verschillende tinten rood en tuiniers met bakjes en mandjes met aardbeien. Natuurlijk kan je van aardbeien jam maken, of taart, of ze in een schaaltje met yoghurt, slagroom of suiker eten. En laten we ook de traditionele beschuit niet vergeten! Maar het állerlekkerste? Dat zijn de aardbeien die je op een zomerse dag, nog warm van de zon zó van de plant eet. Schoonmaken is niet nodig, want ze liggen op stro en er zitten immers geen bestrijdingsmiddelen op, alleen even kijken of er geen slakkensporen op zitten :-)

Nieuwe tuin
De grond is hard, droog en
bevat weinig organisch materiaal.
Mijn eerste tuin is niet geploegd,
alles met de hand schoon gemaakt,
want dat is beter voor het bodemleven.
Ik ben bang dat dat hier geen optie is.
De kogel is door de kerk. Ik noemde het al in mijn vorige blog; ik ga nog een stuk tuin erbij huren. Niet direct naast mijn huidige tuin, ik heb dit jaar aan alle kanten buren, maar met één stuk er tussen. De tuin is op dit moment nog in een dramatische staat, niet alleen veel gras en winde, maar vooral heel erg veel glas (wie gooit er glas op zijn tuin?!) En dat bedoel ik vééél glas. Als in, gooi 3 grote vensterramen aan diggels en dan nóg meer glas...
Ook is er een oliedrum ingegraven. Voordat ik de tuin definitief besloot te gaan huren, heb ik eerst even gekeken wat daar in zat (ik wil geen tuin met een lijk ofzo..). En jawel: Glas...
Dus mocht iemand nog behoefte hebben aan glas scherven: je weet me te vinden :-D 

Komende weken ga ik dus glasscherven zoeken, oliedrum uitgraven, en beetje bij beetje elk stukje winde dat ik kan vinden uit de grond peuteren (oppassen dat ik me niet snij aan het glas..). En daarna plannen maken voor mijn nieuwe tuin!
Gelukkig staat er ook een heel mooi laagstam appelboompje in de tuin, als troost :-)


Hier nog wat foto's van mijn tuin: Van links naar rechts: De tuin vol onkruid, de oliedrum en het glasveld achterin..



2 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je er een tuin bij gaat huren! Gaat goed zo te zien. :) Wat een glas zeg, waarom zou je dat doen! Heeft er iemand de ruitjes van een kas ingegooid? Straks kan je ons allemaal voorzien van verse groenten en fruit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb gehoord dat één van de vorige huurders dacht dat er door het glas geen muizen in zijn schuurtje zouden komen.. Niet z'n meest briljante idee ooit :-)Straks elke dinsdag verse/ diepgevroren/ geweckte groenten van de tuin!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!