donderdag 6 april 2017

We zijn los

Tuin zonder stro
Het stro is eraf, het onkruid is eruit.
Afgelopen vrijdag was de jaarlijkse compost levering op de volkstuin. Net als vorig jaar heb ik anderhalve kuub compost besteld voor mijn 70 m2 tuin. Maar voor die tijd moest nog wel alle stro eraf, eventueel onkruid eruit en de grond enigszins los gemaakt.
Eigenlijk had ik dit allemaal al veel eerder willen doen, maar zoals gezegd was ik niet al te fit. Maar nu werd het toch echt tijd, want de compost was er al.
Door rustig door te werken, regelmatig pauze te nemen en Ruurd het meeste werk te laten doen heb ik alles af gekregen zonder dat ik de 3 dagen daarna weer in de lappenmand zat. Gelukkig hadden we er heerlijk weer bij!
mulchen met compost
En dan de compost erop kruien..
Het stro eraf halen was nog wat meer werk dan verwacht, ook vooral omdat ik vervolgens al dat stro weer ergens kwijt moest. Verschillende buren wouden gelukkig wel 1 of meer vuilniszakken met stro voor op paden of onder aardbeien en artisjokken. Het natste en fijnste stro is op de composthoop gegaan en het mooiste en droogste stro staat nog in een vuilniszak in mijn fietsenhokje. 
Het ergste onkruid eruit trekken en op de composthoop, en vervolgens alles schoffelen zodat de bovenste paar centimeter een beetje los is. Op de plekken waar de stro laag dik genoeg was (en dan heb je wel 5 tot 10 centimeter nodig) groeide geen onkruid en was de grond vrij los. Waar minder stro lag, groeide meer onkruid en was de klei harder. Het stro heeft dus wel effect.
compost op de tuin
Een dag later

Het kruien van de compost kon ik gelukkig aan Ruurd over gelaten. 20 kruiwagens vol! Respect voor de dames die geen mee-tuinierende man of vriend hebben en wel zelf alle compost naar hun tuin kruien! Er was zelfs één slimme buurvrouw die per halve kruiwagen heen en weer liep, en zo toch alles zelf kon doen.

mooie bloemen
Bloemetjes gekocht! Vrolijk :-)
De rest van het weekend hebben we rustig alle compost verdeeld over de tuin. Toen de hele tuin veranderd was in een mooie egale vlakte, kon eindelijk het leukste aan tuinieren beginnen: Indelen, zaaien en poten. Ik was graag een maandje eerder begonnen, maarja geen goeie gezondheid en geen compost. Dat heb ik wel gecompenseerd afgelopen dagen: Ik heb aardappels gepoot, uitjes gepoot, wortel gezaaid, ui gezaaid, rode biet gezaaid,  een kapucijner klimrek gemaakt (nou ja, dat was weer een klusje voor Ruurd), kapucijners gezaaid, spinazie gezaaid. Kali geven aan alles waarvan je de ondergrondsde onderdelen eet, overal bordjes bij zetten, flink wat water erover. Klaar. En dan komt nu de moeilijke tijd van het afwachten wat er boven komt. 
Gelukkig kan er in de tussentijd nog veel meer gezaaid worden. Buiten komen nog meer bladgewassen, zoals andijvie en sla. Binnen ga ik deze week waarschijnlijk nog cucamelons en kruiden zaaien. Ook winterprei kan ik wel bijna gaan voorzaaien. En dan was er vandaag ook nog plantjes markt bij de lidl, heel handig voor mensen die geen auto hebben om even naar het tuincentrum te rijden!
mooi tuin
Zo lijkt het alsof de hele tuin al vol staat! In de ingegraven specikuip staan aardperen..





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!