woensdag 19 april 2017

dakgoot

Soms, nee vaak, eigenlijk altijd, als ik een blog schrijf, sla ik die op en wacht dan een dag voor ik hem publiceer. 's Avonds of de volgende dag lees ik de tekst nog eens door, voeg foto's toe en dan pas zet ik de tekst online.  Een enkele keer ben ik met mijn hoofd ergens anders, ga ik een weekend weg, wat dan ook, en als ik dan weer op mijn blog kijk blijkt dat ik vergeten ben om de laatste tekst online te zetten. Onderstaande tekst gaat dus over vorige week, het meeste geld nog steeds. Behalve die cucamelon, die heb ik inmiddels toch maar gezaaid. Veel leesplezier.

zaaitrays
Bakken, makjes en potjes.
Halve cola flessen en op elkaar gestapelde
groente-bakjes zijn ideaal als mini-kas.
Ik vind dit altijd een spannende periode in het tuinseizoen. Na een periode van drukte, tuin klaarmaken voor de zomer, onkruid wieden, stro eraf, compost erop, en vooral heel veel zaaien. Zowel in de volle grond als binnen in potjes en bakjes heel veel zaaien. En dan nu afwachten tot het wordt. Ik wil ze wel uit de grond kijken! Of praten, of wat ook maar helpt! Maar tegelijkertijd weet ik dat het niet helpt. Zelfs water geven heeft weinig zin, buiten is het nat genoeg, gezien het weerbericht. Binnen heb ik alle potjes en bakjes afgedicht, zie ook de foto. De kleine 'kasjes' zijn heel ideaal: 2 bakjes voorgesneden groente op elkaar en je hebt een mini kas. Natuurlijk eet je als moestuinier niet zo veel voorgesneden groente van de supermarkt, maar je hebt vast vrienden, familie of buren die dat wel doen.
Maar goed, het enige was ik dus kan doen is afwachten. Afwachten of het wel of niet kiemt. Of het bovenkomt. Alles of een deel. Of het mooie sterke plantjes worden. In de volle grond kan dat nog wel eens moeilijk zijn. Mijn spinazie komt al boven! Dacht ik. Bij nadere inspectie blijkt dat de zaailingen ook wel veel op calendula lijken, en laat die nou vorig jaar precies dáár gestaan hebben...
Andersom gebeurt ook, natuurlijk. Hier en daar groeit gras, dat ik natuurlijk uittrek. Tot het gras uit een bolletje blijkt te groeien en eigenlijk het eerste opgekomen poot-uitje is. Gewoon weer teruggeduwd.
En zo wacht ik dus moeizaam af. Ondertussen zaai ik nog wat extra. Bloemen, kruiden, ananaskers. Altijd lastig; hoe lang wacht ik tot ik zaai. Wanneer zaai ik planten die na de ijsheiligen (15 mei) naar buiten mogen? Vooral nieuwe planten vind ik lastig, geen idee hoe snel die groeien. Uit ervaring weet ik dat ik met bonen, komkommer, courgette en pompoen nog wel even kan wachten. Die groeien snel genoeg en kan ik begin mei nog wel zaaien. Maar een voor mij nieuwe plant als cucamelon? Ik wacht nog maar even heel geduldig...
dakpan goot
De dakgoot. Zo houden we ook
droge voeten na een week lang regen.

Niet dat er op de tuin alleen maar gewacht en de grond uitgekeken wordt hoor. We (voornamelijk Ruurd) zijn bezig met de goot naast onze tuin te verbouwen. Dat was gewoon een gegraven geul, waarlangs overtollig regenwater naar de sloot loopt. Die geul werd voornamelijk bij elkaar gehouden door de wortels van kweekgras en boterbloemen. Natuurlijk trek ik het onkruid uit, waarna onze goot steeds verder in stort. Ik heb vorig jaar geprobeerd om het gras te tolereren zolang het binnen 10 centimeter van de goot bleef. Maarja, het gras hield zich natuurlijk helemáál niet aan die afspraak! Stom gras. Dus nu gaat het eruit.Toevallig had een mede-tuinier een stapel dakpannen over en die is Ruurd nu dus bezig met die dakpannen rechtop tegen de zijkant van de goot te zetten. Het wordt een heel mooi rijtje 'dak' en hopelijk een goede muur voor onze goot. Om alle gras eruit te krijgen zal nog wel een klusje worden, want met name de bodem van de goot bestaat voor 3/4 uit wortels van kweek met slecht hier en daar wat klei ertussen. Dus mocht er iemand nog een tip hebben om kweek op een makkelijke manier te verwijderen: Ik hoor het graag!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!