donderdag 23 maart 2017

mooi weer

voorjaar
De eerste narcis bloeit, voorjaar!
Het was zonnig, het was droog, en ik ben weer een stuk gezonder. Op naar de tuin dus!
Ergens komende week wordt het compost verwacht op de tuinvereniging, dus dan moet de tuin klaar zijn om bedekt te worden met een laag compost. Oftewel: stro eraf, onkruid eruit, alles wat er niet in hoort eruit. Ik was van plan om te beginnen met het stro op te ruimen, maar een keer op de tuin kwam ik erachter dat het best wel stevig waaide. En wind en stro zijn geen goede combi. Eerst het onkruid maar dus. 
Vooral op de plekken waar de stro laag dun was stond wel aardig wat. Ridderzuring en gras vooral. Door de dikke laag stro komt gelukkig niet zo veel heen. Wel wat gras hier en daar, en ik vermoed dat dat vooral gekiemde graankorreltjes uit het stro zelf zijn. Na een uurtje werk heb ik het meeste er al uit. Even spieken onder stro onthult dat de grond aar lekker los is, tot zover bevalt het stro wel!
Een klein probleempje dat ik nog wel met het stro ga hebben: Wat doe ik er nu mee? De tuin-buren willen wel wat op hun paden, een deel kan ik wellicht in de zomer wel weer al mulch gebruiken. En de rest wordt compost. Ik ga een tweede compost bak bouwen, zodat ik alles kwijt kan. De bovenste, nog onverteerde laag van mijn oude bak gaat onderin de nieuwe bak. De onderste laag (hopelijk mooie compost) uit die bak gaat op de tuin. En het stro gaat in de oude bak, in de loop van het jaar kan ik dan steeds een beetje stro door de andere bak mengen. Hopelijk zorgt de combinatie van onkruid en stro voor een goede koolstof/stikstof verhouding. Als iemand nog een andere suggestie heeft wat ik met het overtollige stro kan doen, laat het me vooral weten!

vroege voorjaarsbloeiers
Dit is longkruid, mooie bloemetjes
die zelfs al voor de narcissen bloeien.
Beetje onscherpe foto doordat de wind
het bloemetje nogal heen en weer schudde.

Vanmiddag is Ruurd begonnen met het bouwen van de tweede compostbak. Dat bleek nog wel een uitdaging want de grond is nog kletsnat, vooral op de plek waar de compostbak moet komen. Desondanks ligt de 'fundering' er. Oftewel 4 stoeptegels waar de hoeken komen (inmiddels is ie zelfs al


helemaal af).
Ondertussen hebben we de appel en perenboom gesnoeid. Afgelopen zaterdag was de snoeicursus op de tuin, helaas was ik ziek, maar Ruurd heeft extra goed opgelet en samen hebben on best gedaan om de bomen in model te krijgen. Ik geloof dat ik een beetje de neiging heb om rigoureus te zijn, dus Ruurd moest mij een beetje afremmen om de bomen te redden :-). Hopelijk blijkt dat we het goed gedaan hebben uit de hoeveelheid fruit dit jaar.

Ondertussen zijn binnen verschillende zaadjes aan het kiemen. Tomaten, kapucijners en zelfs worteltjes. Vorig jaar kwamen de worteltjes slecht boven, mede door de lange kiemtijd waarin de grond niet uit mag drogen en onkruid vrij moet blijven kwamen er meer andere dingen dan worteltjes op. Daarom heb ik dit jaar de zaadjes gemengd met zand en water, en afgedekt met plastic. Zodra ze gekiemd zijn zaai ik ze met zand en al uit. Het zand zal er hopelijk ook voor zorgen dat ik niet alle zaadjes op één hoop gooi (met de piepkleine wortelzaadjes gaat dat makkelijk). 
zelf composteren
De tweede compostbak is af!
Ik ben nog wel een beetje terughoudend met al te veel te zaaien omdat de tuin nog veel te nat is en de compost er nog op moet. Ik ben bang dat ik straks al plantjes heb terwijl de tuin (en het weer) nog niet klaar is, daarom zaai ik iets later. 
De paprikaplantjes doen het ondertussen goed. Ze zijn misschien een beetje lang, maar dat heb je nu eenmaal met plantjes die binnen staan. De eerste echte blaadjes komen eraan (na de 2 kiemblaadjes) en dan beginnen het al echte plantjes te lijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!