woensdag 15 maart 2017

anderhalve week geen tuin

anderhalve week weg
Na anderhalve week niet thuis te zijn geweest wordt
ik begroet door deze prachtig bloeiende amaryllis!
Het is half maart, het is mooi weer. En toch is het al bijna 2 weken geleden sinds ik voor het laatst een blog gepost heb. Wat is er aan de hand? Allerlei dingen waarvoor ik in joure en omgeving moest zijn. En aangezien mijn ouders daar wonen was het handiger om daar te blijven slapen dan elke dag op en neer te reizen naar Groningen (met het ov is dat een dure en langdurige bezigheid). En dus ben ik al met al bijna anderhalve week bij mijn ouders geweest. Dus niet alleen niet op de tuin, maar uberhaubt niet in de stad. En dan ben ik eindelijk weer in Groningen, heb ik alwéér een flinke verkoudheid opgelopen, waardoor een dagje stevig buiten aan het werk nog niet echt aanlokkelijk is..
Maar ik heb vanmiddag wel capucijners gezaaid, dus toch nog iets gedaan. 

Volgende week zal er meer moeten gebeuren: Er ligt nog stro, dat moet er af zodat de compost er binnenkort op kan. Mijn tweede compostbak moet in elkaar, zodat het stro daar in kan. En als het stro er af is moet eventueel onkruid dat eronder groeit gewied worden (ik heb al gezien dat er eigenlijk alleen onkruid is waar de strolaag heel dun is, het stro werkt dus). Afhankelijk van de hardheid van de grond onder het stro moet ik eventueel de grond nog los maken. Het beste gaat dat met een grelinette, maar die heb ik niet en ze zijn duur. Dus als het nodig is doe ik dat met een spitvork. Niet omgooien dus! Alleen de vork erin steken en 'naar achteren trekken'. Dan de vork er weer uit, zonder de grondlagen te verstoren. 

plant die niet zonder mij kan
Helaas kan niet elke plant zo goed zonder
mij als de amaryllis. Maar gelukkig:
Na een halve gieter water en een paar
uur de tijd ziet hij er weer piekfijn uit.
En ik ga natuurlijk nog dingen zaaien. Er zijn genoeg dingen die half maart gezaaid kunnen worden. Alleen is mijn verkouden hoofd nu niet in staat te bedenken wat. Worteltjes, rode bietjes, prei? Dus dat ga ik dit weekend uitzoeken. 
Ik heb dit jaar heel veel en hele leuke worteltjes: rode, paarse en oranje. Vorig jaar kwamen mijn worteltjes heel slecht op, dus ik denk dat ik ze dit jaar binnen voor ga laten kiemen in een bakje vochtig zand (tip van een buurman). Als er dan worteltjes te zien zijn plant ik ze uit. Ook vroege aardappels en plant-uitjes kunnen bijna de grond in, maar dat wil ik eigenlijk pas doen nadat de compost er op ligt, anders wordt er weer overheen gelopen bij het compost verspreiden. De compost komt volgende week ergens, dus nog even geduld. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!