vrijdag 29 september 2017

Kas

Ruurd is bezig met het tekenen van een kas. En na het tekenen komt natuurlijk het bouwen van een kas. En als Ruurd graag een kas wil bouwen, dan wil ik natuurlijk wel een kas op mijn tuin :-) Het wordt bovendien een heel bijzondere kas. Niet een standaard boog kasje, of een vierkant met een punt erop, wat de meeste kassen zijn. Nee, het wordt een iglo-model kas. Het plaatjes hieronder zegt meer dan 1000 woorden, dus ik houd het bij een plaatje. 
De belangrijkste reden voor deze vorm is dat het cool is en leuk om te maken. Daarnaast is het een heel stevig model. Ik heb foto's gezien van koepel kasjes van pvc-buizen, toch niet het sterkste bouwmateriaal, waar een volwassen man bovenop zit.
iglo kas tekening
Detail tekening van onze toekomstige
koepelkas die Ruurd gaat maken.
Het model heeft ook een paar nadelen, voornamelijk dat het veel hout gaat kosten. Het is dan ook nog wel een moeilijke afweging of we gaan voor een goedkope houtsoort en accepteren dat de kas na een aantal jaren 'op' is. Of dat we een duurzamer houtsoort kiezen en mogelijk meer geld aan een zelfbouw-kas uitgeven dan dat een kant en klaar gekochte kas zou kosten.  
Uit het plaatje blijkt wel dat Ruurd veel preciezer is dan dat ik ooit het geduld voor zou hebben. Alle details zijn al helemaal uitgetekend in een speciaal teken programma. Het bouwen van de kas gaat ook nog heel veel werk zijn, met al die losse driehoekjes. 
De driehoekjes worden vervolgens bespannen met speciaal plastic folie voor kassen. Doordat het allemaal kleine driehoekjes folie zijn is dit beter te spannen en blijft het (hopelijk) langer mooi strak staan dan je bij boog-kasjes meestal ziet. 

En ondertussen ben ik natuurlijk al aan het fantaseren wat ik volgend jaar allemaal in het kasje kan gaan verbouwen.. Tomaten en paprika's natuurlijk en komkommers. Maar misschien ook wel kiwi's of druiven of meloenen... (Ruurd wil graag bananen, maar dat lijkt me minder handig :-D )
Ik heb nog nooit een kas gehad en dit is dus ook een geheel nieuwe 'tak van sport' voor mij. Gelukkig is het internet een rijke bron van inspiratie. Als er hier nog mensen zijn die tips hebben hoor ik dat ook graag!

2 opmerkingen:

  1. Geen tips, maar wel leuk om naar te kijken: http://www.edenproject.com/
    Wij zijn daar geweest tijdens onze vakantie. Erg indrukwekkend! Lijkt op jullie plan.
    Groet Tera (tuin 234)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tera,
      Bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken!
      Groetjes Berber

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!