woensdag 20 april 2016

zaailingen, zaailingen, zaailingen

De periode is aangebroken dat we hier in huis omkomen van de zaailingen. Voor veel plantjes nog te vroeg om al buiten staan, en met de aangekondigde nachtvorst moeten ook de zaailingen die al op het balkon stonden weer even naar binnen.
zaailingen
4 bakken met zaailingen hier,
nog minstens zo veel in de kamer,
nog wat op het balkon, en dan de tuin nog...
En als dan al je vensterbanken vol staan met op elkaar lijkende mini-plantjes is het een hele administratie om bij te houden wat wat is. Ik heb zaai bakken van 6 bij 4 vakjes in een minikasje, bij elk kasje doe ik dan een post it met de volgorde van links naar rechts, zo weet ik in de eerste vier staat basilicum, de volgende munt, dan oregano etc. Dat gaat heel goed, totdat de post it er af valt, de bak naar buiten gaat, of als het hele zwikje omgedraaid wordt tegen het scheefgroeien. Dan is rechts links geworden of weet ik uberhaubt niet meer wat het is. Ook heb ik een post it waar 5 dingen op staan terwijl er toch echt 6 rijen met vakjes zijn...
Vooralsnog weet ik nog redelijk wat waar staat, en anders wordt het een verassing. 
Ook beneden op de tuin staat het vol met zaailingen. Allemaal nog piepklein, maar toch al heel verschillend en soms zelfs al herkenbaar (rode biet zaailingen zijn bijvoorbeeld al donkerrood). Hier heb ik mijn administratie wel goed op orde, met mijn electrabuis-markeerders (zie een eerder post voor een foto).
Wel vraag ik me af wat ik nu het best kan gaan zaaien, de meeste plantjes die ik in de volle grond gezaaid heb staan daar al een paar weken, dus logischerwijs, als ik nu hetzelfde zaai is dat een paar weken later oogstbaar. Maar het is ook een paar weken later in het seizoen, dus (hopelijk) kiemt alles een stuk sneller. Zul je zien dat ik straks toch nog in een keer 100 radijsjes kan oogsten, ondanks dat ik gespreid heb gezaaid. 
De zaailingen zijn overigens niet het enige wat al goed groeit op de tuin, ook het onkruid tiert welig. Op de plekken waar nog niks staat is dat geen probleem. De grootste en naarste onkruiden trek ik er met wortel en al uit, de rest wordt onder geschoffeld, geen probleem. Maar waar al dingen gezaaid zijn, die in meer of mindere mate boven zijn is dat soms een heel gepuzzel... Is dit nu hetzelfde als dat? Het lijkt er wel op, maar het staat niet helemaal op dezelfde lijn.. En dit lijkt dan weer net anders, maar staat wel precies in het gelid... Ik begrijp nu wel beter waarom sommige tuinders zo moeilijk doen over het in rechte lijnen zaaien, met een over de grond gespannen lijntje waar dan nog net niet met de liniaal langs gezaaid wordt. Ik zou het nu wel willen: "Nee, dit plantjes staat niet op 5 centimeter van het stokje en op 15 cm van de volgende rij, dus dit is géén wortel, dit is onkruid." Nouja, ik trek gewoon uit waarvan ik zeker weet dat het geen groente is, en ik hoop dat ik in een later stadium beter het onkruid van het kruid kan onderscheiden..

Nu ik toch aan het vertellen ben over hoe chaotisch ik ben (dat valt op zich nog best mee hoor); ik was mijn papaverzaad bijna vergeten! Ik ging vandaag eens bedenken wat er de komende weken allemaal gezaaid moet worden, kom ik ineens een ziplock zakje met maanzaad tegen.. Oja, klaproos... Wanneer moet dat eigenlijk? Ik raadpleeg dan Diana via 'www.mooiemoestuin.nl', en daar stond: Februari of maart, maar april kan ook nog wel. Zo stond het er echt, alsof ze al wist dat ik de papavers ging vergeten en in april ineens tegen zou komen! Die mogen morgen als eerste de grond in.
Ook wordt het tijd om plantjes die na ijsheiligen (ca. 15 mei, als het goed is gaat het hierna niet meer vriezen) naar buiten mogen voor te zaaien. En dan wordt het pas echt vol! Boontjes, courgettes, pompoenen, cucamelons, komkommer, pinda (jawel, uit vogelvoer), goudsbloem en afrikaantjes. Vol dus. 
Maar dan moet ik eerst ruimte maken. De kruiden, kolen en bloemen moeten dus maar naar buiten. Na de nachtvorst :-)

Oh, nog iets leuks, bijna vergeten! Mijn tuin grenst aan de sloot, en mijn buurman heeft in de slootkant een bult bamboe liggen. Toen ik vanmiddag de brandnetels en berenklauw in de slootrand stond te kortwieken kwam er ineens uit die bult bamboe een eendenkopje te voorschijn! Die zat daar lekker beschut te broeden, en vroeg zich af oftie voor mij op de vlucht moest slaan. Ik heb nog even voorzichtig gegluurd en kon in elk geval één ei zien liggen. Daarna de brandnetels en de berenklauwen maar gelaten voor wat het was zodat moeder eend weer lekker verder kon gaan broeden.
gieter met een grote snuit
En toen kwam er een gieter met een grote snuit.. :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!