zondag 3 april 2016

April

Het is april en het is mooi weer. Dus veel gedaan in de tuin.
Aardappels gepoot, zaadjes gezaaid, zaailingen uitgeplant, stokjes gemaakt, geschoffeld, gewied.

Aardappels
Ik heb aardappels van het ras eersteling gehaald. Een vroeg ras, maar niet erg fytophtera resistent. Fytophtera (of phytoftera?) is de beruchte aardappel en tomaten ziekte die vooral op volkstuinen (waar veel aardappels dicht bij elkaar staan) nogal eens voorkomt. Deze schimmels is vroeger ook nogal eens verantwoordelijk geweest voor hongersnoden, in Ierland bijvoorbeeld, waar ze blijkbaar bijna alleen maar aardappels aten.
Tegenwoordig zijn er steeds meer resistente rassen verkrijgbaar, maar die zijn duurder en vroeg uit verkocht. En dus heb ik eerstelingen. Een vroeg ras dat ik ruim 60 centimeter uit elkaar geplant heb. Door de vroegheid hoop ik te kunnen oogsten voor de plaag toeslaat en de extra ruimte tussen de planten zorgt er voor dat de planten elkaar niet raken waardoor ze beter opdrogen en dus minder snel door een schimmel geïnfecteerd kunnen worden.
Artistieke stokjes bij de zaaisels,
maar helaas nog geen plantjes te zien :-(
Door de extra ruimte tussen de aardappelen heb ik niet alle poters kunnen poten. Ik had er nog 6 over die niemand hebben wou. Die heb ik allemaal samen in één pot gestopt. Hier dus geen 60 cm ruimte, maar ik hoop dat het voordeel van 8 verdiepingen boven iedereen die eventueel ook aardappelen of tomaten heeft zijn ook werkt.

Zaden en zaailingen
Het is april en dus kan er weer van alles gezaaid worden, al moeten een boel zaadjes ook nog wachten tot half april. Rammenas, sla, spinazie. De spinzaie had mogelijk ook wel eerder gekund maar ik had een heel goede reden om ze later te zaaien... Namelijk: Ik was vergeten dat ik spinaziezaad en ze stond niet in mijn zaaischema :-)
Over mijn zaaischema gesproken, ik heb ooit bedacht dat ik de prei ook 1 april ga zaaien maar die staat al bijna 2 weken in een pot.. Niet dat ze al gekiemd is.. Misschien toch te vroeg gezaaid? Geduld...
Van de sla heb ik natuurlijk veel te veel gezaaid. Ik vergeet altijd dat die hele piepkleine ieniemini zaadjes elk uitgroeien tot een krop van 30 cm doorsnee. Gelukkig zijn kleine slaplantjes ook lekker, dus uitdunnen als er ruimte te kort is wordt niet zo'n straf.
capucijner zaaien
Zoals het stokje zegt: Capucijner
De capucijner en ui zaailingen die ik thuis had voorgezaaid heb ik uitgeplant. Toen ik daarmee bezig was realiseerde ik me dat de uitjes nog wel héél klein waren, maarja toen was ik als bezig. En als het niks wordt, zaai ik gewoon nog een keer! Er staat ook al een rijtje ui, gezaaid in de volle grond, maar die zijn nog niet boven. Dat geldt overigens voor de meeste van mijn volle-grond zaaisels. Alleen de rucola is al boven, en hier en daar is de eerste radijs boven.
Morgen ga ik binnen ook een paar rapen en rammenas zaaien, kan ik zien of het zaad überhaubt wel kiemt en hoe die plantjes er eigenlijk uitzien (beide nog nooit gekweekt en ook nog nooit gegeten, misschien zijn ze wel vies;-) ). Ook ga ik vast wat koolrabi zaaien, volgens sommigen kan dat pas aan het begin van de zomer, maar ik heb ze vaker vroeg gezaaid en dat ging best goed.

Stokjes, schoffelen en wieden.
En dan de niet-plantjes gerelateerde tuin dingen die toch moeten gebeuren. Het onkruid onder controle houden, door ze er uit te trekken of door ze onder te schoffelen. Ik heb een bijzonder mooie schoffel van De Witt. Het is een rond-schoffel, zie foto. Hierdoor kan je zowel 'duw-schoffelen' als 'trek-schoffelen', zoals je met een hak zou doen. Of, als je dat liever doet, zijwaarts schoffelen:-)
Verder heb ik nog bijzonder mooie stokjes gemaakt (of Ruurd vooral). Stukken pvc-buis, die waar je vroeger pijltjes mee schoot, van ca. 25 cm (zie foto's hierboven). Heel geschikt om met een merkstift de naam van een gewas op te schrijven, opvallend in de tuin én heel goedkoop! (32 cent per 2 meter!)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!