donderdag 14 april 2016

Groene vingers, zwarte nagels

Groene vingers
Van mensen die in staat zijn planten in leven te houden en zelfs te laten groeien en bloeien, wordt soms gezegd dat ze 'groene vingers' hebben. Hoewel het meestal mensen zijn die kamerplant nummer 306 van dit jaar in de container kunnen dumpen nadat ze hem 4 weken geen water hebben gegeven (ik weet het 306 x 4 is meer weken dan in een jaar, maar het idee is duidelijk). En dan in de vorm van: 'Ik heb gewoon geen groene vingers'. Over het algemeen klopt dat wel, ooit wel eens iemand gezien met groene nagellak, maar groene vingers toch zelden. Als iemand een blaadje fijn gewreven heeft soms een groene vlek, maar zelden echt groene vingers.
Mensen die planten in leven weten te houden en er zelfs een tuin met groenten op na houden hebben in mijn ervaring juist zwarte vingers, zie onderstaande vingers.
Heerlijk met je handen door de verse compost of met je vingers een klei-kluit stuk maken. Of natuurlijk gewoon een pot vullen met potgrond, een wortelonkruid uitgraven of een plantgat voor je nieuwe fruitboompje graven (hoewel een schep daarbij handiger is).
zwarte hand
Groene vingers?

Zwarte nagels
Gelukkig gaat het meeste zwart er na een goeie poetsbeurt zo weer af. Nagels daar en tegen...
Afgelopen dinsdag had ik een sollicitatie gesprek. Ik heb zo'n 10 minuten met een nagelborsteltje en een fikse klodder handzeep staan schrobben en toen waren ze nog maar zo'n beetje grijs met zwarte puntjes. M'n nagels maar goed kortgeknipt, dat helpt ook. Sommige mensen drukken hun nagels in een blok zeep voordat ze naar de tuin gaan. De zeep gaat dan onder je nagelranden zitten, zodat er geen modder meer bij kan. De zeep was je er na het tuinieren zó weer onder weg. Maar goed, dat bedenk ik meestal ná het tuinieren, en dat werkt het niet meer... :-) Maar... Ik ben aangenomen, dus het knippen heeft ook gewerkt (Niet dat die man ook maar één blik op mijn nagels geworpen heeft denk ik, maar toch).

Weer er in getuind
Iedereen heeft wel zo'n tuin- fout die hij elk jaar weer maakt. Te vroeg zaaien, te laat zaaien, vergeten water te geven, teveel water geven. Te weinig zaaien, of, in mij geval, te veel zaaien.
Dit jaar is het probleem minder urgent dan andere jaren, aangezien ik van een balkon van twee vierkante meter naar een tuin van 75 vierkante meter ben gegaan. Hoe vol dat gaat zijn met al mijn zaaisels moet ik nog even afwachten. Maar toch het ik het alweer voor elkaar.
Ik wou namelijk op het balkon nog wat temperatuur en vocht gevoelige planten houden, paprika, tomaat, komkommer en wat kruidenplantjes. De kruidenplantjes heb ik zo gekocht, de paprika's heb ik tijden geleden al gezaaid en zijn heel traag maar zeker aan het groeien tot kleine stevige paprika-plantjes en de komkommer zaai ik pas over een week ofzo, of twee..
Maar die tomaat...
Ik heb er dit jaar goed opgelet dat ik een klein ras heb uitgezocht. Vorig jaar heb ik namelijk geleerd dan een kleine cherry tomaat niet gelijk staat aan een kleine plant. Die dingen werden rustig 2 meter hoog (op mijn balkonnetje!). Mijn hele balkon vol met 3 planten. Dit jaar dus een stam tomaatje, ras Red Robin)
.
kasje van groentebakjes
2 tomaten plantjes in hun privé kasje
gemaakt van groentebakjes.
Stuk of 5 gezaaid, dan houdt ik met een beetje geluk 3 of 4 planten over en dat is zat. Mochten het er 5 zijn, geef ik gewoon 1 of 2 weg. Eerder schreef ik al dat ze slecht gekiemd waren. Eentje ging al goed, even leek het erop dat 2 andere ook nog goed gingen, ze waren al gekiemd, maar toen hield dat toch weer een beetje op, na de kiem zag ik bij de een verder niks meer, de andere had 2 hele kleine verfrommelde kiemblaadjes. Weinig vertrouwen in. Nog wel overgeplaatst naar een eigen privé kasje, gemaakt van zo'n bakje waar nasi-groenten in gezeten hebben. En ook nog maar wat extra gezaaid. Weer een stuk of 5, niet zoveel vertrouwen meer in de kiemkracht van de zaadjes. Deze voorgekiemd en in een schaaltje water, en jawel, het zijn al 3 kleine plantjes. Het eerste plantje (van mijn eerste zaaipoging) heeft inmiddels al z'n eerste echte blaadjes. De twee weinig hoopvolle kwakkelplantjes zijn goed bijgekomen en zijn ook hun eerste échte blaadje aan het maken. Én van mijn eerste zaaisel is opeens toch óók nog een extra zaadje gekiemd. Dus al met al heb ik, jawel: 7 tomatenplantjes... Zucht.. Dat is veel te veel. Alweer.. En de ervaring leert dat ik heel slecht ben in plantjes weggooien of dood maken.
Iemand behoefte aan een tomatenplantje?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!