woensdag 9 augustus 2017

Vergeten groenten en een afstapje maken

Vergeten groenten
Een deel van de 'vergeten' cherry tomaatjes.
Het ras is Red robin, een dwerg-stamtomaat,
met voor zijn maat dus heel veel tomaatjes.
Nee, geen pastinaken, knolrapen en andere groenten die je in supermarkten bijna nooit, en in moestuinen nog best wel veel, ziet. Maar die ene courgette die onder een blad verstopt zat en nu zo groot is als een flinke honkbalknuppel, we kennen em allemaal. En in mijn geval de vier kleine cherrytomatenplantjes die op mijn balkon staan. Ik heb ze nog wel regelmatig water gegeven, maar ze echt even goed bekijken dat was al wel een paar weken geleden voor het laatst gebeurd. Totdat Ruurd me erop wees dat er verstopt onder een aantal bladeren, aan de achterkant van de plantjes, best al veel tomaten rijp zijn..
En dan heb je zo in één keer ongeveer een halve kilo cherry tomaatjes! En er komen nog meer, want de plantjes hangen nog helemaal volgepropt met groene tomaatjes, allemaal netjes weggestopt onder een blaadje.
Je moet als piepklein tomatenplantjes (ze zijn hooguit 30 centimeter), natuurlijk wel minstens even veel tomaatjes maken als je grotere soortgenoten.
Die courgettes ken ik overigens ook wel. Mijn buurvrouw is op vakantie en heeft mij gevraagd om een oogje in het zeil te houden en eventuele groenten die geoogst moeten worden te oogsten. Nou kunnen veel groenten wel een weekje langer of korter groeien, dus het meeste laat ik voor haar hangen. Maar ze heeft ook zes courgetteplanten. Zes! 6.. En dan denk ik er zo één keer in de twee weken aan om die te plukken…
De allergrootste is inmiddels zo groot dat soep ook al geen optie meer is, dus die heb ik laten liggen. Ik ben heel benieuwd hoe groot ie gaat worden!
Het lijkt al op een afstapje.

Afstapje
Ondertussen gaat het ontginnen van de nieuwe tuin nog steeds door. De groenten worden hier en daar groter dan het onkruid, dus dat gaat de goede kant op. Wel groeit dat onkruid nog indrukwekkend snel. En na een flinke schoffelpartij groeit de helft gewoon weer vast, dus ik ben nu bezig met de geschoffelde plantjes ook echt weg te halen. Iets meer werk, hopelijk langduriger resultaat.
Het achterste deel van de tuin begint ook ergens op te lijken. We hebben al veel tegels verzameld (maar meer zijn nog steeds welkom) en er ligt al een flinke bult zand, dus binnenkort kan het straten beginnen. Voordat het zover is moet alleen eerst onze waterhaalplaats klaar zijn; Ruurd is bezig om een afstapje te maken naar het water, waar we straks gieters kunnen vullen. Het begint al ergens op te lijken! Hij heeft palen in het water geslagen, waar met een kunstige constructie planken dwars overheen liggen, zodat er een 'steigertje' ontstaat. Nog een paar treden en het is een afstap! Hoewel ik eerlijk moet zijn dat 'een paar treden maken' in mijn hoofd ongetwijfeld veel simpeler is dan het in de praktijk is ;-).

Ik kweek niet alleen groenten en in mijn tuin. Deze petunia's op het balkon
zijn zelf gezaaid en doen het super goed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!