vrijdag 11 november 2016

Donker

volkstuin bij nacht
Tuinieren in het donker. 
Het is een uur of 5. Wat gaan we eten? Geen zin om naar de supermarkt te gaan. We hebben nog aardappels en spekjes.. Stamppot?
En dus loop ik naar de tuin om een krop andijvie te halen. De eerste andijvie krop uit eigen tuin! (ik bedacht me pas zo eind augustus ofzo dat je ook andijvie kan kweken :) )
Maar.. Het is inmiddels pikkedonker.. Met een zaklamp en een mes die beide ongeveer zo lang zijn als mijn onderarm loop ik naar de tuin. Het mes veilig in een emmertje, want je zal in het donker maar iemand de stuipen op het lijf jagen, voordat ze doorhebben dat het een broodmes is. 
Mijn zaklamp is ontiegelijk fel, waardoor het nóg donkerder lijkt.. 
Op de tast snijd ik een krop andijvie af. En nog maar een, want ze zijn toch nog wel wat klein. 
Over de compleet verlaten volkstuin, door het stikdonker weer terug. Bijzonder wel, dat je nog geen 100 meter van de stad Groningen zo'n donker, stil en verlaten stukje bijna-natuur hebt. 
En lékker dat die stamppot andijvie was! Inmiddels zijn we al een poosje aangewezen op diepvries sperziebonen, droogbonen, geweckte groenten (meest bonen) en supermarkt groenten. Die afwisseling van zo nu en dan verse andijvie of ingekuilde bieten (uit de zand op het balkon) herinnert je er weer even aan dat vers van eigen tuin toch net wat specialer is (al zijn ingekuilde bietjes natuurlijk niet écht vers). 

Afgelopen week hoorde ik van mede tuinier meer en minder enthousiaste verhalen over aardperen. Ik heb daar wel eens eerder iets over gehoord, over hoe je ze kunt klaarmaken zonder winderigheid (schijnt een probleem te zijn bij aardperen, mogelijk nog wat erger dan bij bonen). Dat de smaak nogal typisch is, en dat ze nogal schijnt te woekeren. Maar wat ik nog niet eerder hoorde was dat uit één knolletje wel 100 nieuwe knollen kunnen groeien en dat je ze in november oogst. Nu dus. Nu de meeste verse groente uit de tuin is en iets vers éxtra welkom is. Lijkt mij ideaal. Bovendien zijn het ook nog eens mooie bloemen, beetje als een zonnebloem (hoog en geel). Enig probleem kan nog zijn dat sommige mensen ze geweldig lekker vinden en anderen juist ontzettend vies. En ik heb ze nog nooit gehad.. 
Bloeiende aardpeer. Foto van wikipedia. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!