vrijdag 27 januari 2017

Plantschema

Het experimenteren met diepvries boontjes gaat door. Ik heb al jarenlang een magnetron stoom geval in de kast staan, die ik maar eens uitgeprobeerd heb. Helaas bleek de gebruiksaanwijzing niet te zijn waar ik dacht datie was, dus het was een beetje een gokje. Maar het was blijkbaar wel een goed gokje, boontjes in het plastic mandje, beetje water onderin en dan steeds een paar minuten op vol vermogen tot de boontjes gaar zijn. Smaakte prima, veel smaakvoller dan gekookte boontjes. Enig nadeel is dat het stoom-geval onmogelijk af te wassen is. Het moet ook nog mogelijk zijn om tegelijkertijd in het tweede mandje aardappels te stomen. Dat ga ik ook nog uitproberen, heb ik straks geen fornuis meer nodig ;-).
magnetron stomer
Net een gezichtje zo. Het stoomgeval..
Wat betreft het wecken heb ik nog niet echt een goede oplossing gevonden, niemand weet echt wat nou de oorzaak kan zijn van zuur wordende groenten, al ben ik zeker niet de enige die er last van heeft. Als iemand dus nog tips of suggesties heeft voor (boontjes) wecken hoor ik ze graag, ook als je nog een goed boek over wecken weet. Mijn oma is onlangs naar een verzorgingstehuis verhuist en ik heb toen al haar oude weckpotten gekregen, 15 potten van 1,5 en 2 liter. Dus ik ben zeker van plan om volgend jaar meer te gaan wecken. 

Ook in de tuin beginnen sommige mensen inmiddels weer wat actiever te worden. Met name tuiniers die een kas hebben kunnen al voorzichtig beginnen met het zaaien van trage groeiers zoals paprika en peper. Zelf begin ik daar nog maar even niet aan, zolang het vriest ga ik zeker niet zaaien. Uit ervaring weet ik dat ik dan veel te vroeg plantjes heb, die heel lang, dun en iel worden en die eigenlijk uitgeplant moeten worden, terwijl het daar buiten nog te koud voor is.  

Wat komt waar
Het lijkt misschien wat abstract,
en de verhoudingen kloppen niet helemaal,
maar het is wel ontzettend handig
om te zien wat ook weer waar komt te staan.
En nog handiger: Wat vorig jaar waar stond.
En dus zaai ik nog niet. Mijn plant-schema (wat komt waar) heb ik wel afgemaakt, zie plaatje. Vrij simpel eigenlijk. Ik heb alleen de vaste planten en de 6 planten families ingedeeld, en die volgen eigenlijk direct uit waar ze vorig jaar stonden. Er is namelijk een vaste volgorde van doorwisselen voor plantfamilies. Deze manier van doorwisselen zorgt ervoor dat het altijd 6 jaar duurt voor je weer dezelfde familie op een stukje grond hebt staan. Dit om ervoor te zorgen dat ziektes niet in de grond overleven (ze hebben immers 5 jaar lang geen 'gastheer' om ziek te maken en overleven 5 jaar 'alleen' in de grond vaak niet). 
De volgorde van het doorwisselen van plantfamilies is zodanig dat de families profijt hebben van elkaars eigenschappen. Bijvoorbeeld: Boontjes leggen stikstof vast in de grond, kolen verbruiken veel stikstof. Dus worden kolen geplant in het vak waar vorig jaar boontjes stonden zodat ze gebruik kunnen maken van de vorig jaar vastgelegde stikstof. 
De volgorde is:  Kool, blad, vrucht, wortel, aardappel, peul. Dus waar vorig jaar de koolfamilie stond, komen dit jaar de bladgewassen, etc. 

Welke plant precies waar komt heb ik niet ingetekend, daar houd ik me in de praktijk toch niet aan. Natuurlijk heb ik wel een overzicht welke planten ik in welke families ga planten. En wanneer ik die moet zaaien. Zo voorkom ik dat ik een half leeg vak met bladgewassen heb terwijl de wortelgewassen volgepropt staan (al is dat wel een risico, ik houd nu eenmaal meer van worteltjes en bietjes dan van sla en andijvie). 
Ik heb mijn plantschema gemaakt in excel, en het dus vrij 'basic' gehouden. Ik ben echter heel benieuwd hoe andere tuiniers dit doen! Maak jij een compleet uitgetekend plan, of hou je het simpel? Gebruik je een slim programma? Of pen en papier? Door onderaan dit bericht op 'geen opmerkingen' te klikken (of als er wel opmerkingen zijn 'x opmerkingen') kun je een bericht achterlaten (ik weet het onlogisch, ik heb het ook niet bedacht). Doe dit gerust, ik vind het leuk om jullie reacties te lezen!


2 opmerkingen:

  1. Hoi Berber,

    Leuk om je blog te lezen! Een paar maanden geleden hebben wij een tuintje overgenomen in Vinkhuizen. Bestaat nu voornamelijk nog uit blubber en onkruid...
    Over een plantschema: ik vond een (Engelstalige) app, die ik ga proberen, waarin je een plattegrond kan maken, die volgens mij ook tips geeft over wisselteelt en met een overzichtelijke zaai/oogst kalender. http://www.gardenplanpro.com/
    Ben benieuwd!
    Groetjes Tera

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tera,
      Handige app, zo te zien. Helaas niet voor android, dus ik kan em niet testen. Veel succes en plezier met omtoveren van je blubber en onkruid naar een tuin!
      Groetjes Berber

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!