dinsdag 17 januari 2017

Boontjes, stank en zaden.

Boontjes
Naar aanleiding van mijn vorige blog heb ik veel tips gekregen over het invriezen van boontjes. Niet blancheren en korter blancheren zijn veel gehoorde suggesties. Als ik volgend jaar weer een overvloed aan boontjes heb ga ik dat zeker proberen. Voor mijn huidige boontjes heb ik echter ook een goede oplossing gevonden, naar aanleiding van Ruurd z'n beppe die de boontjes in heel weinig water kookte, dacht ik: Laat ik ze eens zónder water maken, gewokte boontjes dus. En jawel: Gewokte diepvries boontjes zijn wél lekker en smaakvol. De waterig smaak komt dus blijkbaar door het koken. Daar ga ik natuurlijk mee verder experimenteren; koken in minder water, stomen, misschien in de oven of de magnetron? Ik houd jullie op de hoogte!

Stank
De doppen omhoog gedrukt, het glas gebarsten.
En stinken!
Verder had ik vandaag een beetje een probleempje door de vorst. Toen Ruurd vanmiddag het balkon op liep kwam daar toch een lúcht vandaan... Hij vergeleek het met een varkensstal, om even een beeld te schetsen...
Wat bleek: Ik had nog een paar flessen brandnetelgier op het balkon staan. En natuurlijk waren die flessen geknapt door de vorst. Vervolgens scheen het zonnetje weer lekker op ons balkon en was de brandnetelgier weer begonnen te smelten. En dat stínkt. Nog erger dan toen ik het pas gemaakt had. Dus mocht je in de buurt wonen en je afvragen waarom iemand midden in de winter z'n balkon gaat staan schrobben: Daarom dus.

Zaden
En ten slotte, ik heb eindelijk mijn zaden besteld. Een beetje aan de late kant (voor mijn doen, vorig jaar had ik ze in november al besteld), maar nog ruim op tijd voor het voorjaar. Ik heb dit jaar mijn zaden besteld bij Garant zaden, om twee redenen: Ze hebben veel keuze en voor een heel zacht prijsje (ik was nogal geschokt toen ik twee zaadgidsen naast elkaar hield). En de zaden van Garant kan ik via de volkstuinvereniging bestellen. Ik weet niet of dat nou heel veel uit maakt, nu kon ik mijn bestelformulier op de tuin in een brievenbus gooien, anders had ik via internet besteld. En doordat ik samen met vrienden besteld had ging ik ruim over de limiet voor verzendkosten heen, maar toch.
Ik heb een aantal leuke rassen besteld, zo zijn mijn rode bieten dit jaar bijvoorbeeld geel. Ik kijk al uit naar het moment dat ik ze kan zaaien :-D


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!