maandag 9 januari 2017

Bewaarde groenten eten

Ingekuilde bietjes, alsof ze zo uit de tuin komen.
De smaak was helaas wisselend.




Vorige week was ik flink verkouden, en het is dan erg fijn als je niet naar buiten hoeft om boodschappen te doen.. En dus kwamen mijn voorraden ingemaakte, ingevroren en ingekuilde groenten goed van pas. 
Voordat ik bedenk hoeveel ik volgend jaar van alle groenten ga zaaien is het wel handig om te evalueren hoe goed groenten bewaren. 
Zoals jullie weten had ik verschrikkelijk veel boontjes, en nog steeds heb ik mijn vriezer voor meer dan de helft vol met boontjes. Daarnaast heb ik nog een stuk of 10 potjes met geweckte boontjes. 
Helaas zijn de boontjes uit de vriezer niet echt lekker. Ze zijn ook niet vies, of niet goed, maar een beetje smaakloos, waterig. Prima om ergens doorheen te gooien, niet echt lekker om zo op te eten. 
Vorige week heb ik voor het eerst de geweckte boontjes geprobeerd, in de hoop dat die lekkerder waren. Maar helaas. Er zit een zure smaak aan. Zodanig zuur dat we het niet vertrouwden en ze maar weggegooid hebben. Ik heb er weinig vertrouwen in dat de rest van de potjes bonen beter zijn..
Gelukkig had ik ook nog potten met geweckte bieten, zodat we die avond niet verhongerd zijn. De bietjes had ik ingemaakt in azijn, dus ook die waren zuur, maar op een goeie manier zuur. 
Daarnaast had ik nog een emmer met zand met daarin bietjes en winterwortels. Ook die hebben we uit geprobeerd. De bovenste bieten waren alweer aan het groeien, onze onverwarmde slaapkamer is duidelijke niet koud genoeg. Maar op het balkon vriest het en bij gebrek aan een kelder hebben we niet zo veel keus.  
Zo lag de tuin er van de week bij..
De ingekuilde wortels waren prima, net als wortels die je net uit de tuin getrokken hebt. De bietjes waren wisselend, sommige prima, andere een beetje smaakloos. Of dat de bietjes waren die alweer aan het groeien waren weet ik niet, maar het zou me niet verbazen. Misschien dat een dikkere laag zand bovenop nieuwe groei tegen gaat (de onderste bieten groeiden niet). 

Al met al ben ik dus niet heel erg tevreden over mijn pogingen om groenten te bewaren. Alleen inmaken in zuur werkt echt goed (ook met courgette), maarja, ik wil liever niet de hele winter zure groenten eten, en zure boontjes lijken me ook niet echt lekker (al ga ik dat denk ik wel proberen als ik volgend jaar weer zo veel boontjes heb..)

Als iemand tips heeft hoe ik boontjes in kan vriezen zonder dat ze waterig worden (ik blancheer ze nu 2 minuten, koel ze af in water en dan de diepvries in). En hoe ik boontjes kan wecken zonder dat ze zuur worden, dan hoor ik dat zeer graag!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!