zondag 14 februari 2016

Zaaien

Hoi!
In het begin van het tuinseizoen is het altijd weer de vraag: Ga ik al zaaien of wacht ik nog. Als het een dagje mooi weer is begint het te kriebelen, maar tegelijkertijd heb ik nog in mijn hoofd hoe mijn tomaatjes vorig jaar zielig in mijn vensterbank stonden, te koud om naar buiten, te groot voor binnen.
En die te vroeg gezaaide zaailingen worden dan heel lang en dun; het is eigenlijk te donker in huis en ze gaan op zoek naar licht.
Maar goed, ik kon de verleiding niet langer weerstaan en heb toch al paprika's gezaaid. Paprika's hebben eigenlijk een langer groei-seizoen nodig dan we ze hier in ons koude kikkerlandje kunnen bieden. Door vroeg te zaaien en haar in een kas op te kweken doet ze het hier toch prima. Alleen heb ik geen kas :-(. Gelukkig heb ik wel een balkon dat direct onder het balkon van mijn bovenburen zit en dicht tegen mijn warme huis aan, waardoor het een beschut plekje, met weinig regenwater is. In combinatie met een vroeg voorjaar en een warme zomer moet het goed gaan, hoop ik. Om het geluk toch een handje te helpen heb ik een paprika-ras uitgezocht dat relatief klein blijft (zowel de plant als de vrucht) en daardoor sneller oogstbaar is.
Ik had op meerder plekken gelezen over zaaien via de 'deno-methode', wat inhoud dat je de zaden laat kiemen op een koffiefilter in een plastic zakje. Dit heeft als voordeel dat je het plastic zakje op een constant warme plek kan zetten, bijvoorbeeld naast het modem.
Ik wou het eens proberen maar ik ben nog niet heel enthousiast, die zaadjes zien er zo kwetsbaar uit tussen een dubbelgevouwen koffiefilter! Eigenlijk had ik de helft van de zaden op de 'gewone' manier moeten zaaien zodat ik kan zien of er verschil is in kiemsnelheid, en overleving. Dat heb ik niet gedaan, omdat ik maar 8 zaadjes gezaaid heb. Doordat de paprika's op mijn balkon gaan blijven heb ik geen ruimte voor meer. Ook niet voor 8, maar ik houdt er rekening mee dat er misschien een paar niet opkomen, en anders krijgt er iemand komend jaar een paprikaplant op z'n verjaardag :-D.
Ik heb de zaadjes maandag gezaaid en nu bijna een week later zien ze er zo uit. van de 8 zaadjes zijn er 5 gekiemd en hebben een worteltje gemaakt. Geen geweldige score, maar ook niet heel slecht.
Voor nu mogen de zaadjes nog even terug hun zakje in en bij het warme modem staan. Als ze over nog een paar dagen kiemblaadjes beginnen te krijgen wordt het tijd om ze over te plaatsen naar een potje met grond. En dus ga ik vanmiddag, door de sneeuw fietsend, naar het tuincentrum om een zak potgrond te halen..
Groetjes Berber

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!