vrijdag 19 februari 2016

plantjes

De zaailingen op dinsdag,
bijna groot genoeg om op te potten.
De paprika zaailingen op hun koffiefilter kregen blaadjes, en dus werd het tijd om ze te verpotten. Dinsdagmiddag had ik al geconstateerd dat het bijna zover was, maar ik zou vandaag pas tijd hebben om ze daadwerkelijk te verpotten (of op te potten, verpotten suggereert dat ze van de ene naar de andere pot gaan). Daarom heb ik ze verplaatst van hun lekker warme modem naar de veel koelere slaapkamer, zodat ze, hopelijk, iets minder hard zouden groeien. En dat lijkt gewerkt te hebben want vandaag hadden 4 van de 5 zaailingen kleine blaadjes, de vijfde nog niet, maar die ziet er sowieso een beetje zielig uit.
Heel voorzichtig heb ik de lange tere worteltjes losgepielt van de koffiefilter en in potjes met potgrond gestopt. Goed aanduwen, beetje water erbij en dan op een zo licht en koel (maar niet koud) mogelijke plek, oftewel de slaapkamer, neerzetten. Als ze te warm of te donker staan hebben zaailingen de neiging om heel lang en dun te worden, sowieso een risico bij binnen zaaien en helemaal in februari.

De piepkleine paprika plantjes allemaal
in hun eigen potje.
Vanaf nu is het dus afwachten, hopelijk redden ze het alle 5. Ik weet niet wat normaal is qua opkomst percentages bij paprika's, nooit bijgehouden ook, maar ik heb het gevoel dat in eerdere jaren vrijwel al mijn zaadjes opkwamen (nu 5 van de 8). Misschien had ik slechtere kwaliteit zaden, maar ik kan ook niet helpen te denken dat het zaaien op een koffiefilter in een zakje er iets mee te maken heeft. Misschien moet ik volgend jaar toch een experiment opzetten, de helft in een zakje, de andere helft in een potje...
Hoewel.. eigenlijk weet ik zo wel dat ik volgend jaar weer gewoon in potgrond ga zaaien, het is leuk om het eens op deze manier te proberen, maar een zaailing in een potje voelt wat veiliger, niet zo kwetsbaar. Dat tere worteltje zonder modder om hem te beschermen.. En dan moet het kiemplantje ook nog op het juiste moment verpot worden, en dat moment komt natúúrlijk niet uit. Een kiem in een potje heeft alles wat hij nodig heeft, ook na de kieming, en redt zichzelf dus wel.
De rest van mijn zaadjes zaai ik dit jaar in elk geval gewoon in potgrond, want volgens mijn bronnen is de deno-methode alleen geschikt voor paprika, peper en aubergine zaden (geen idee waarom, dat stond er niet bij).
Maar daarvoor moeten we nog even wachten, vandaag heb ik even op de tuin gekeken en het is nog steeds een grote modderpoel, hopen op droog weer dus.
Groetjes Berber

Ze zijn nog bezig zich 'uit te rollen'. Ze zaten als het ware opgevouwen in het zaadje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!