dinsdag 23 februari 2016

zaadjes

Hallo!
Mijn tuintje ziet er nog steeds uit als het buitenverblijf van een varken, veel te nat om te spitten of te zaaien dus. Maar om toch een beetje met tuinieren bezig te zijn heeft de lidl vast een heleboel tuinspulletjes in de aanbieding.
Als de bloemetjes straks net zo kleurrijk zijn
als mijn zakjes zaad, ben ik tevreden. 
Met moeite weet ik mijzelf te overtuigen dat dat minikasje minder handig is dan het lijkt en dat ik het eigenlijk niet nodig heb. Minder succesvol ben ik met de plastic kweekbakken (ik weet het, ik had plastic bakjes verzameld om in te zaaien, maar dit waren plastic bakjes mét een doorzichtige deksel; geen gepiel met keukenfolie nodig..). Ook het schap met zaadjes weet ik niet te ontwijken. Vorige week had ik al een handvol kruiden en groenten meegegrist terwijl m'n moeder ongeduldig alvast in de rij was gaan staan. Gisteravond heb ik nog een keer uitgebreid bij de zaadjes staan kijken. Vaag herinnerde ik mij dat ik had besloten dat ik echt wel genoeg zaadjes had, maarja, voor 19 ct kun je ze niet laten liggen.
Natuurlijk had ik zowat alle mogelijke groentezaadjes die ze hadden al in huis, maar ze hadden ook bloemenzaadjes.. Normaal gesproken zaaide ik zelden bloemen, of ze moeten al eetbaar zijn, zoals de oost-indische kers. Mijn beperkte ruimte deelde ik optimaal in met groenten en kruiden. Maar dit jaar heb ik 75 m2 tot mijn beschikking heb én nog de vele potten en potjes die op mijn balkon staan, daar is best wel ruimte voor wat bloemetjes tussen. Staat wel zo vrolijk. En dus heb ik een stuk of 10 zakjes met bloemenzaad gekocht. Viooltjes, asters, zinnia's, lobelia's, bloemen die ik niet kende, bloemen waarvan ik niet wist dat je ze kon zaaien. Straks heb ik door al de bloemetjes geen ruimte meer voor groenten in mijn tuin:-)

Het bakje met zaadjes in de koelkast
tussen de jam en de kaas...
Maarja ook die bloemetjes kunnen pas zo rond half maart gezaaid worden, dus eigenlijk heb ik het mezelf alleen maar moeilijker gemaakt om te wachten. Hopelijk blijft het nog een paar dagen droog (het weer bericht zegt van wel, maar of het ook zo is moeten we nog maar zien) dan kan ik aan het einde van de week hopelijk mijn tuin spitten en zaai-klaar maken.

Update: Ik heb mezelf niet tegen kunnen houden en tóch iets gezaaid. Voor mijn verjaardag had ik een zakje 'fazantenbes' zaadjes gekregen. Had ik nog nooit van gehoord. Het is (volgens het zakje) een tot 2 meter hoge, winterharde plant. Gaat vanaf het tweede seizoen bloeien en produceert dan besjes waar fazanten dol op zijn (goh) en die ook voor ons mensen eetbaar zijn en naar chocola smaken.. Ik ben benieuwd. Deze grote vaste plant (die waarschijnlijk mijn halve tuin gaat vullen, maar goed een gekregen zakje zaad moet je niet in de bek kijken) moet in een bakje grond eerst 4 tot 6 weken in de koelkast staan waarna hij op kamertemperatuur kan kiemen. En over 4 tot 6 weken is het allang tijd voor van alles en nog wat om te gaan kiemen, dus voor dit ding vast ook. Al staat er dan niets over op het zakje.


Groetjes, Berber

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!