zondag 20 augustus 2017

rare dingen

mexican sour gherkin
Cucamelons of muizemeloentjes. Ze smaken
als komkommer maar dan iets frisser, zuurder
De plant lijkt op een miniatuur komkommer.
De opbrengst is redelijk, al komt de oogst zelden thuis,
we eten alles op bij de plant.
Ik hou er van om rare dingen op mijn tuin te hebben. Planten en bloemen die net even anders zijn dan wat iedereen heeft. Groenten die duidelijk niet uit de winkel komen. Zo heb ik al aardig wat soorten verzameld en ieder jaar probeer ik weer andere, nieuwe dingen uit. Sommige zijn blijvertjes, zoals mijn paarse sperzieboontjes, die mooi en lekker zijn en ook nog een geweldige opbrengst geven. Andere moeten volgend jaar weer ruimte maken voor iets anders, zoals de bruine zonnebloem die welliswaar bijzonder en anders is, maar die het toch gewoon niet redt tegen z'n grote felgele zusjes.
Over rare dingen kan ik natuurlijk een hele lap tekst schrijven en proberen te vertellen hoe mooi en raar ze wel niet zijn, maar in dit geval is het aker waar dat een plaatje meer zegt dan duizend woorden, dus bij deze: heel veel plaatjes.




Een bruine zonnebloem. Mooi, apart, maar niet zo mooi als de fel gele, vind ik.
Heel veel paarse boontjes,
bij het koken worden ze groen.
Paarse aardappel bergerac. Helaas valt de opbrengst
en de smaak wat tegen. De kleur is wel heel mooi.
Misschien niet heel raar, maar wel een mooi gezicht, de uien en de mosterd hangen op het balkon te drogen.
Van het mosterdzaad ga ik natuurlijk mosterd maken. De petunias op de achtergrond heb ik trouwens
zelf gezaaid, dat gaat heel goed, zeker een aanrader!



Dit zijn chiogga bietjes, mooi rood-wit gestreept.
Ze komen van de tuin van de buurman,
dat krijg je ervan als je mij vraag om wat zaden
voor je te bestellen zonder exact
te omschrijven wát voor zaden..

Deze bloem is van de quinoa, hij wordt straks nog geel en rood.
Daarna kan ik de bolletjes oogsten.
Ik ben heel benieuwd hoe makkelijk of moeilijk het oogsten is
en hoe groot of klein de opbrengst zal zijn..

Groene bloemkool green panther.
Het wordt al een heuse kool! Nu Ruurd nog leren bloemkool eten :-D


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!